A-
A+
Maailman ensimmäisellä sähköavusteisella pumppukärryllä on mittaamattomat markkinat. Seuraavaksi Maslog aikoo esitellä sähköavusteisen sairaalasängyn.
Seinäjoella toimiva Maslog Oy rekrytoi parhaillaan lisää väkeä, sillä kasvava yritys tarvitsee tekijöitä. Yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki uskoo, että ensi vuonna liikevaihtoa saadaan 20 miljoonaa euroa.
Idea kevytkulkuisesta pumppukärrystä syntyi, kun Rintamäki joulukuussa 2016. Hän seurasi Kiitolinjan kuljettajaa, joka veti perässään pumppukärryä ja tuhannen kilon kopiopaperilavaa. Loskakeli ei keventänyt taakkaa.
Rintamäki työskenteli silloin Atrian tytäryhtiön, Tuoretien palveluksessa kuljetussuunnittelijana. Sitä ennen hän oli ajanut rekkaa lähes 10 vuotta ja toiminut Transpointilla kuljetusesimiehenä 7 vuotta. Pumppukärryt ja raskaat taakat olivat tulleet hyvinkin tutuiksi.
– Välillä on ollut tuskaa saada lavoja liikenteeseen, kun tuhannen kilon lavoja saattoi olla kymmeniä ja niitä piti siirrellä satoja metrejä paikasta toiseen.
Mies alkoikin pyöritellä mielessään laitetta, jonka renkaassa olisi moottori ja jota käytettäisiin eteen-taakse-napilla.
– Otin yhteyttä serkkuuni Hurmeen Pekkaan ja kerroin ideasta. Parin kuukauden päästä Pekka oli käynyt koeajamassa sähköavusteista polkupyörää. Hän soitti ja kysyi, että mitä jos pumppukärrystä tekisi sähköavusteisen.
Puolen vuoden kuluttua idea muuttui yritykseksi, ja tämän vuoden heinäkuussa se sai patentin. Kärryn ennakkomyynti alkoi jo ennen kesää, ja nyt sitä valmistetaan Oulussa sarjatuotantoa.
– Kärryjä lähtee asiakkaille päivittäin, kertoo Maslogin myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Mähönen, joka on esitellyt pumppukärryä ja sen ominaisuuksia Teamsin välityksellä jo sadoille asiakkaille. Roveksessa sijaitsevaan Maslogin toimitilaan on rakennettu erillinen showroom, josta hoituvat päivittäiset livelähetykset ja -showt.
– Viime keväänä meillä oli myynti täydessä vauhdissa. Sitten tuli korona ja piti alkaa miettiä, mitä tehdään, kun ei voida mennä asiakaskäynneille. Teamsin avulla me päästään asiakkaiden luo ympäri Suomen.
Peruuntunteita messuja on korvattu myös road showlla, jossa esittelykärryt kulkevat asiakkaiden luo auton kyydissä.
Sähköavusteisen pumppukärryn kysyntää siivittää EU:ssa valmisteilla oleva direktiivi, joka kieltää kaikkien yli 400-kiloisten lavojen siirtämisen normaaleilla pumppukärryillä. Suomessa painorajoituksia ei toistaiseksi ole, mutta Maslogin kärryn on jo yksi vakuutusyhtiö hyväksynyt työturvallisuustuen piiriin ja sen hankintaan saa 50 prosentin tuen.
Sähkömaastopyörän hintaisella kärryllä ei ole markkinoilla kilpailijoita, eikä se tule niitä aivan heti saamaan, kiitos patentin sekä sen, että tuote on jo markkinoilla.
Tie ideasta tuotteeksi on ollut kivinen. Rintamäen mukaan päätä on hakattu seinään ja väliin on mahtunut myös epätoivon hetkiä.
Vaikeimmaksi vaiheeksi yrittäjä toteaa rahoituksen saamisen. Uuden tuotteen kehittäminen kun ei ole ilmaista.
– Alkava yrittäjä joutuu laittamaan kaikkensa peliin. Kun ei ollut maallista omaisuutta niin paljon, otin pankista pari lainaa, joissa olen itse takaajana. Kaikki on siis laitettu peliin. Tämän vuoden alussa järjestettiin rahoituskierros, suunnattu osakeanti, josta saatiin 480.000 euroa.
– Olen aina ollut sitä mieltä, että mitään et saa, jos et mitään yritä, hän sanoo.
Tuotekehitysinsinööri Mika Maunumaa on käynyt läpi satoja standardeja, jotta tuotteelle saatiin hyväksynnät. Maaliman ensimmäisen sähkökäyttöisen pumppukärryn kehittämisessä haastekerrointa lisäsi se, ettei kyse ole mekaanisesta eikä myöskään sähkökäyttöisestä pumppukärrystä, vaan jostakin siltä väliltä.
– Kun mennään laitoksiin, jotka tekevät viranomaishyväksyntöjä, on iso työmaa saada ne ymmärtämään, mikä juttu tämä on, Maunumaa toteaa.
Maslogin tuotekehityksestä vastaa Jukka Rinta-Koski.
– Meidän voimavara on se, että oikeilla paikoilla on henkilöitä, jotka osaavat homman. Tässä on paljon osa-alueita, joita pitää viedä eteenpäin, toteaa Rintamäki, jonka ensimmäinen työntekijä oli moottorin suunnitellut Teemu Saukkio.
– Hänen kanssaan perustettiin myös RMK, puoli vuotta Maslogin jälkeen. Teemu on nyt siellä ja minä keskityn Maslogiin.
RMK Vechiles Corporation tunnetaan paljon julkisuutta saaneesta sähkömoottoripyörän RMK E2:sta, nykyään VergeTS:sta, jossa sähkömoottori on asennettu vanteeseen.
Maslogin liikevaihtotavoite ensi vuodelle on 20 miljoonaa euroa.
– Nyt tehdään paljon töitä, että saadaan tuotteita maailmalle, sanoo Elina Mähönen.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Toyotan kanssa, ja kärryn haarukkarunkona toimii Toyotan BT Lifter. Rungot valmistetaan Ruotsissa suomalaisesta teräksestä. Suunnittelu ja kokoonpano tehdään Suomessa.
– Toyotan näkemys on, että pystymme kattamaan noin 10 prosenttia Euroopan markkinoista tällä tuotteella. Siihen ei kuitenkaan tällä porukalla päästä, vaan tarvitaan iso verkosto valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin. Katsotaan, jos joku iso valmistaja tämän lisensoisi itselleen, Rintamäki pohtii.
Maslogin patentti käsittää sähköavusteiset ajoneuvot, koneet ja laitteet, joissa on kehä- tai rengasmoottori. Suomi-patentin lisäksi yritys hakee patenttia Kiinaan, USA:aan, Japaniin ja EU:hun.
Seuraavaksi uunista tulee ulos sähköavusteinen sairaalasänky, jolla vielä suuremmat markkinat kuin pumppukärryllä.
– Sairaalasänkyjä joudutaan liikuttelemaan pitkiäkin matkoja. Meidän voimalinja saadaan suoraan integroitua sänkyyn. Tässä teemme yhteistyötä toisen toimijan kanssa, sillä sänkyä meidän ei kannata ruveta tekemään.
Eteläpohjalaisille yrittäjille Rintamäki haluaa sanoa, että ikinä ei saa antaa periksi.
– Itse olen uskonut tähän tuotteeseen aina lujaa, ja se on kantanut vaikeidenkin aikojen läpi.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Maailman ensimmäisellä sähköavusteisella pumppukärryllä on mittaamattomat markkinat. Seuraavaksi Maslog aikoo esitellä sähköavusteisen sairaalasängyn.
Seinäjoella toimiva Maslog Oy rekrytoi parhaillaan lisää väkeä, sillä kasvava yritys tarvitsee tekijöitä. Yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki uskoo, että ensi vuonna liikevaihtoa saadaan 20 miljoonaa euroa.
Idea kevytkulkuisesta pumppukärrystä syntyi, kun Rintamäki joulukuussa 2016. Hän seurasi Kiitolinjan kuljettajaa, joka veti perässään pumppukärryä ja tuhannen kilon kopiopaperilavaa. Loskakeli ei keventänyt taakkaa.
Rintamäki työskenteli silloin Atrian tytäryhtiön, Tuoretien palveluksessa kuljetussuunnittelijana. Sitä ennen hän oli ajanut rekkaa lähes 10 vuotta ja toiminut Transpointilla kuljetusesimiehenä 7 vuotta. Pumppukärryt ja raskaat taakat olivat tulleet hyvinkin tutuiksi.
– Välillä on ollut tuskaa saada lavoja liikenteeseen, kun tuhannen kilon lavoja saattoi olla kymmeniä ja niitä piti siirrellä satoja metrejä paikasta toiseen.
Mies alkoikin pyöritellä mielessään laitetta, jonka renkaassa olisi moottori ja jota käytettäisiin eteen-taakse-napilla.
– Otin yhteyttä serkkuuni Hurmeen Pekkaan ja kerroin ideasta. Parin kuukauden päästä Pekka oli käynyt koeajamassa sähköavusteista polkupyörää. Hän soitti ja kysyi, että mitä jos pumppukärrystä tekisi sähköavusteisen.
Puolen vuoden kuluttua idea muuttui yritykseksi, ja tämän vuoden heinäkuussa se sai patentin. Kärryn ennakkomyynti alkoi jo ennen kesää, ja nyt sitä valmistetaan Oulussa sarjatuotantoa.
– Kärryjä lähtee asiakkaille päivittäin, kertoo Maslogin myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Mähönen, joka on esitellyt pumppukärryä ja sen ominaisuuksia Teamsin välityksellä jo sadoille asiakkaille. Roveksessa sijaitsevaan Maslogin toimitilaan on rakennettu erillinen showroom, josta hoituvat päivittäiset livelähetykset ja -showt.
– Viime keväänä meillä oli myynti täydessä vauhdissa. Sitten tuli korona ja piti alkaa miettiä, mitä tehdään, kun ei voida mennä asiakaskäynneille. Teamsin avulla me päästään asiakkaiden luo ympäri Suomen.
Peruuntunteita messuja on korvattu myös road showlla, jossa esittelykärryt kulkevat asiakkaiden luo auton kyydissä.
Sähköavusteisen pumppukärryn kysyntää siivittää EU:ssa valmisteilla oleva direktiivi, joka kieltää kaikkien yli 400-kiloisten lavojen siirtämisen normaaleilla pumppukärryillä. Suomessa painorajoituksia ei toistaiseksi ole, mutta Maslogin kärryn on jo yksi vakuutusyhtiö hyväksynyt työturvallisuustuen piiriin ja sen hankintaan saa 50 prosentin tuen.
Sähkömaastopyörän hintaisella kärryllä ei ole markkinoilla kilpailijoita, eikä se tule niitä aivan heti saamaan, kiitos patentin sekä sen, että tuote on jo markkinoilla.
Tie ideasta tuotteeksi on ollut kivinen. Rintamäen mukaan päätä on hakattu seinään ja väliin on mahtunut myös epätoivon hetkiä.
Vaikeimmaksi vaiheeksi yrittäjä toteaa rahoituksen saamisen. Uuden tuotteen kehittäminen kun ei ole ilmaista.
– Alkava yrittäjä joutuu laittamaan kaikkensa peliin. Kun ei ollut maallista omaisuutta niin paljon, otin pankista pari lainaa, joissa olen itse takaajana. Kaikki on siis laitettu peliin. Tämän vuoden alussa järjestettiin rahoituskierros, suunnattu osakeanti, josta saatiin 480.000 euroa.
– Olen aina ollut sitä mieltä, että mitään et saa, jos et mitään yritä, hän sanoo.
Tuotekehitysinsinööri Mika Maunumaa on käynyt läpi satoja standardeja, jotta tuotteelle saatiin hyväksynnät. Maaliman ensimmäisen sähkökäyttöisen pumppukärryn kehittämisessä haastekerrointa lisäsi se, ettei kyse ole mekaanisesta eikä myöskään sähkökäyttöisestä pumppukärrystä, vaan jostakin siltä väliltä.
– Kun mennään laitoksiin, jotka tekevät viranomaishyväksyntöjä, on iso työmaa saada ne ymmärtämään, mikä juttu tämä on, Maunumaa toteaa.
Maslogin tuotekehityksestä vastaa Jukka Rinta-Koski.
– Meidän voimavara on se, että oikeilla paikoilla on henkilöitä, jotka osaavat homman. Tässä on paljon osa-alueita, joita pitää viedä eteenpäin, toteaa Rintamäki, jonka ensimmäinen työntekijä oli moottorin suunnitellut Teemu Saukkio.
– Hänen kanssaan perustettiin myös RMK, puoli vuotta Maslogin jälkeen. Teemu on nyt siellä ja minä keskityn Maslogiin.
RMK Vechiles Corporation tunnetaan paljon julkisuutta saaneesta sähkömoottoripyörän RMK E2:sta, nykyään VergeTS:sta, jossa sähkömoottori on asennettu vanteeseen.
Maslogin liikevaihtotavoite ensi vuodelle on 20 miljoonaa euroa.
– Nyt tehdään paljon töitä, että saadaan tuotteita maailmalle, sanoo Elina Mähönen.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Toyotan kanssa, ja kärryn haarukkarunkona toimii Toyotan BT Lifter. Rungot valmistetaan Ruotsissa suomalaisesta teräksestä. Suunnittelu ja kokoonpano tehdään Suomessa.
– Toyotan näkemys on, että pystymme kattamaan noin 10 prosenttia Euroopan markkinoista tällä tuotteella. Siihen ei kuitenkaan tällä porukalla päästä, vaan tarvitaan iso verkosto valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin. Katsotaan, jos joku iso valmistaja tämän lisensoisi itselleen, Rintamäki pohtii.
Maslogin patentti käsittää sähköavusteiset ajoneuvot, koneet ja laitteet, joissa on kehä- tai rengasmoottori. Suomi-patentin lisäksi yritys hakee patenttia Kiinaan, USA:aan, Japaniin ja EU:hun.
Seuraavaksi uunista tulee ulos sähköavusteinen sairaalasänky, jolla vielä suuremmat markkinat kuin pumppukärryllä.
– Sairaalasänkyjä joudutaan liikuttelemaan pitkiäkin matkoja. Meidän voimalinja saadaan suoraan integroitua sänkyyn. Tässä teemme yhteistyötä toisen toimijan kanssa, sillä sänkyä meidän ei kannata ruveta tekemään.
Eteläpohjalaisille yrittäjille Rintamäki haluaa sanoa, että ikinä ei saa antaa periksi.
– Itse olen uskonut tähän tuotteeseen aina lujaa, ja se on kantanut vaikeidenkin aikojen läpi.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Maailman ensimmäisellä sähköavusteisella pumppukärryllä on mittaamattomat markkinat. Seuraavaksi Maslog aikoo esitellä sähköavusteisen sairaalasängyn.
Seinäjoella toimiva Maslog Oy rekrytoi parhaillaan lisää väkeä, sillä kasvava yritys tarvitsee tekijöitä. Yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki uskoo, että ensi vuonna liikevaihtoa saadaan 20 miljoonaa euroa.
Idea kevytkulkuisesta pumppukärrystä syntyi, kun Rintamäki joulukuussa 2016. Hän seurasi Kiitolinjan kuljettajaa, joka veti perässään pumppukärryä ja tuhannen kilon kopiopaperilavaa. Loskakeli ei keventänyt taakkaa.
Rintamäki työskenteli silloin Atrian tytäryhtiön, Tuoretien palveluksessa kuljetussuunnittelijana. Sitä ennen hän oli ajanut rekkaa lähes 10 vuotta ja toiminut Transpointilla kuljetusesimiehenä 7 vuotta. Pumppukärryt ja raskaat taakat olivat tulleet hyvinkin tutuiksi.
– Välillä on ollut tuskaa saada lavoja liikenteeseen, kun tuhannen kilon lavoja saattoi olla kymmeniä ja niitä piti siirrellä satoja metrejä paikasta toiseen.
Mies alkoikin pyöritellä mielessään laitetta, jonka renkaassa olisi moottori ja jota käytettäisiin eteen-taakse-napilla.
– Otin yhteyttä serkkuuni Hurmeen Pekkaan ja kerroin ideasta. Parin kuukauden päästä Pekka oli käynyt koeajamassa sähköavusteista polkupyörää. Hän soitti ja kysyi, että mitä jos pumppukärrystä tekisi sähköavusteisen.
Puolen vuoden kuluttua idea muuttui yritykseksi, ja tämän vuoden heinäkuussa se sai patentin. Kärryn ennakkomyynti alkoi jo ennen kesää, ja nyt sitä valmistetaan Oulussa sarjatuotantoa.
– Kärryjä lähtee asiakkaille päivittäin, kertoo Maslogin myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Mähönen, joka on esitellyt pumppukärryä ja sen ominaisuuksia Teamsin välityksellä jo sadoille asiakkaille. Roveksessa sijaitsevaan Maslogin toimitilaan on rakennettu erillinen showroom, josta hoituvat päivittäiset livelähetykset ja -showt.
– Viime keväänä meillä oli myynti täydessä vauhdissa. Sitten tuli korona ja piti alkaa miettiä, mitä tehdään, kun ei voida mennä asiakaskäynneille. Teamsin avulla me päästään asiakkaiden luo ympäri Suomen.
Peruuntunteita messuja on korvattu myös road showlla, jossa esittelykärryt kulkevat asiakkaiden luo auton kyydissä.
Sähköavusteisen pumppukärryn kysyntää siivittää EU:ssa valmisteilla oleva direktiivi, joka kieltää kaikkien yli 400-kiloisten lavojen siirtämisen normaaleilla pumppukärryillä. Suomessa painorajoituksia ei toistaiseksi ole, mutta Maslogin kärryn on jo yksi vakuutusyhtiö hyväksynyt työturvallisuustuen piiriin ja sen hankintaan saa 50 prosentin tuen.
Sähkömaastopyörän hintaisella kärryllä ei ole markkinoilla kilpailijoita, eikä se tule niitä aivan heti saamaan, kiitos patentin sekä sen, että tuote on jo markkinoilla.
Tie ideasta tuotteeksi on ollut kivinen. Rintamäen mukaan päätä on hakattu seinään ja väliin on mahtunut myös epätoivon hetkiä.
Vaikeimmaksi vaiheeksi yrittäjä toteaa rahoituksen saamisen. Uuden tuotteen kehittäminen kun ei ole ilmaista.
– Alkava yrittäjä joutuu laittamaan kaikkensa peliin. Kun ei ollut maallista omaisuutta niin paljon, otin pankista pari lainaa, joissa olen itse takaajana. Kaikki on siis laitettu peliin. Tämän vuoden alussa järjestettiin rahoituskierros, suunnattu osakeanti, josta saatiin 480.000 euroa.
– Olen aina ollut sitä mieltä, että mitään et saa, jos et mitään yritä, hän sanoo.
Tuotekehitysinsinööri Mika Maunumaa on käynyt läpi satoja standardeja, jotta tuotteelle saatiin hyväksynnät. Maaliman ensimmäisen sähkökäyttöisen pumppukärryn kehittämisessä haastekerrointa lisäsi se, ettei kyse ole mekaanisesta eikä myöskään sähkökäyttöisestä pumppukärrystä, vaan jostakin siltä väliltä.
– Kun mennään laitoksiin, jotka tekevät viranomaishyväksyntöjä, on iso työmaa saada ne ymmärtämään, mikä juttu tämä on, Maunumaa toteaa.
Maslogin tuotekehityksestä vastaa Jukka Rinta-Koski.
– Meidän voimavara on se, että oikeilla paikoilla on henkilöitä, jotka osaavat homman. Tässä on paljon osa-alueita, joita pitää viedä eteenpäin, toteaa Rintamäki, jonka ensimmäinen työntekijä oli moottorin suunnitellut Teemu Saukkio.
– Hänen kanssaan perustettiin myös RMK, puoli vuotta Maslogin jälkeen. Teemu on nyt siellä ja minä keskityn Maslogiin.
RMK Vechiles Corporation tunnetaan paljon julkisuutta saaneesta sähkömoottoripyörän RMK E2:sta, nykyään VergeTS:sta, jossa sähkömoottori on asennettu vanteeseen.
Maslogin liikevaihtotavoite ensi vuodelle on 20 miljoonaa euroa.
– Nyt tehdään paljon töitä, että saadaan tuotteita maailmalle, sanoo Elina Mähönen.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Toyotan kanssa, ja kärryn haarukkarunkona toimii Toyotan BT Lifter. Rungot valmistetaan Ruotsissa suomalaisesta teräksestä. Suunnittelu ja kokoonpano tehdään Suomessa.
– Toyotan näkemys on, että pystymme kattamaan noin 10 prosenttia Euroopan markkinoista tällä tuotteella. Siihen ei kuitenkaan tällä porukalla päästä, vaan tarvitaan iso verkosto valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin. Katsotaan, jos joku iso valmistaja tämän lisensoisi itselleen, Rintamäki pohtii.
Maslogin patentti käsittää sähköavusteiset ajoneuvot, koneet ja laitteet, joissa on kehä- tai rengasmoottori. Suomi-patentin lisäksi yritys hakee patenttia Kiinaan, USA:aan, Japaniin ja EU:hun.
Seuraavaksi uunista tulee ulos sähköavusteinen sairaalasänky, jolla vielä suuremmat markkinat kuin pumppukärryllä.
– Sairaalasänkyjä joudutaan liikuttelemaan pitkiäkin matkoja. Meidän voimalinja saadaan suoraan integroitua sänkyyn. Tässä teemme yhteistyötä toisen toimijan kanssa, sillä sänkyä meidän ei kannata ruveta tekemään.
Eteläpohjalaisille yrittäjille Rintamäki haluaa sanoa, että ikinä ei saa antaa periksi.
– Itse olen uskonut tähän tuotteeseen aina lujaa, ja se on kantanut vaikeidenkin aikojen läpi.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi