A-
A+
Palaa takaisin näköislehteen
Mika Kalliokoski otti Alahärmän Vuoden Yritys 2020 -palkinnon vastaan vaimonsa Tuulan sekä tyttärensä Juulian ja poikansa Jeren kanssa. Perheyritys työllistää heidät kaikki sekä sata muuta.
Alahärmän Yrittäjät
Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu.
Mika Kalliokoski päätti jo pikkupoikana, että ryhtyy isona yrittäjäksi. Hänen esikuvansa oli oma paappa, jolla oli polkupyöräkorjaamo.
– Kun paappa meni siihen kuntoon, ettei enää pystynyt tekemään töitä korjaamossaan, jatkoimme siinä isän ja veljen kanssa. Olin silloin 15-16-vuotias, ja iltahommina pyöritettiin pyöräliikettä. Velipojasta tuli lopulta yritykseen jatkaja, ja minä menin vieraalle töihin, mutta kutsumus yrittämiseen oli kova.
Kuljetusala valikoitui omaksi leipäpuuksi vähän sattumalta, kun H-Steelillä hitsarina työskennellyt Mika meni tuuraamaan autonkuljettajaa tuttuun maanrakennusfirmaan ja jäi sille tielle.
– Hommasin oman kuorma-auton ja perustin yrityksen 1991. Se kesäloma jatkuu edelleen, hän nauraa.
Ruusuilla tanssimista yrittäminen ei ole koskaan ollut. Aika alkumetreillä Kuljetus Mika Kalliokoski joutui laman riepotukseen.
– Pääsin Jorma ja Pekka Lillbackalle alihankkijaksi kaikkein vaikeimpana aikana 1993-95, ja heitä saan kiittää siitä, että selvittiin lamasta.
Vuonna 1998 Mika perusti toiminimensä rinnalle Suomen Maa-autot Oy:n, joka on tehnyt isoja urakoita ympäri Suomen ja ollut mukana rakentamassa muun muassa Kehärataa, Helsingin lentoasemaa, Olympiastadionia ja Länsimetroa. Kaksi viime vuotta yritys on työskennellyt Kittilän kaivoksella.
Työntekijöitä on palkkalistoilla tällä hetkellä sata, ja kalustoa on noin 50 yksikköä.
– Joka vuosi on kasvettu, 2018 ja 2019 vähän vielä kovemmalla vauhdilla, kun aloitettiin työt Kittilän kaivoksella. Se on meidän suurin työnantaja.
– Korona on vähän kurkuttanut tänä vuonna, ja miehiä on jouduttu vähentämään. Vaikka Suomessa onkin mennyt hyvin, kaivosyhtiöt ovat saaneet koronan takia takkiinsa maailmalla, ja se on jonkin verran vaikuttanut myös Suomen toimintaan.
Mika toivoo nyt, että korona pysyisi loitolla ja kuljettajat terveinä.
– Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu. Viimeisen vuoden aikana on ollut kaksi taukoa, kolme päivää koronan ja toiset kolme lakkoilun takia, mikä tiesi meille useiden satojen tuhansien eurojen menetystä.
– Yrittäjä on aikalailla lainsuojaton, eikä meillä ole minkäänlaista turvaa, toteaa Mika, joka ei silti ole koskaan katunut, että ryhtyi yrittäjäksi.
Palaa takaisin näköislehteen
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Palaa takaisin näköislehteen
Mika Kalliokoski otti Alahärmän Vuoden Yritys 2020 -palkinnon vastaan vaimonsa Tuulan sekä tyttärensä Juulian ja poikansa Jeren kanssa. Perheyritys työllistää heidät kaikki sekä sata muuta.
Alahärmän Yrittäjät
Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu.
Mika Kalliokoski päätti jo pikkupoikana, että ryhtyy isona yrittäjäksi. Hänen esikuvansa oli oma paappa, jolla oli polkupyöräkorjaamo.
– Kun paappa meni siihen kuntoon, ettei enää pystynyt tekemään töitä korjaamossaan, jatkoimme siinä isän ja veljen kanssa. Olin silloin 15-16-vuotias, ja iltahommina pyöritettiin pyöräliikettä. Velipojasta tuli lopulta yritykseen jatkaja, ja minä menin vieraalle töihin, mutta kutsumus yrittämiseen oli kova.
Kuljetusala valikoitui omaksi leipäpuuksi vähän sattumalta, kun H-Steelillä hitsarina työskennellyt Mika meni tuuraamaan autonkuljettajaa tuttuun maanrakennusfirmaan ja jäi sille tielle.
– Hommasin oman kuorma-auton ja perustin yrityksen 1991. Se kesäloma jatkuu edelleen, hän nauraa.
Ruusuilla tanssimista yrittäminen ei ole koskaan ollut. Aika alkumetreillä Kuljetus Mika Kalliokoski joutui laman riepotukseen.
– Pääsin Jorma ja Pekka Lillbackalle alihankkijaksi kaikkein vaikeimpana aikana 1993-95, ja heitä saan kiittää siitä, että selvittiin lamasta.
Vuonna 1998 Mika perusti toiminimensä rinnalle Suomen Maa-autot Oy:n, joka on tehnyt isoja urakoita ympäri Suomen ja ollut mukana rakentamassa muun muassa Kehärataa, Helsingin lentoasemaa, Olympiastadionia ja Länsimetroa. Kaksi viime vuotta yritys on työskennellyt Kittilän kaivoksella.
Työntekijöitä on palkkalistoilla tällä hetkellä sata, ja kalustoa on noin 50 yksikköä.
– Joka vuosi on kasvettu, 2018 ja 2019 vähän vielä kovemmalla vauhdilla, kun aloitettiin työt Kittilän kaivoksella. Se on meidän suurin työnantaja.
– Korona on vähän kurkuttanut tänä vuonna, ja miehiä on jouduttu vähentämään. Vaikka Suomessa onkin mennyt hyvin, kaivosyhtiöt ovat saaneet koronan takia takkiinsa maailmalla, ja se on jonkin verran vaikuttanut myös Suomen toimintaan.
Mika toivoo nyt, että korona pysyisi loitolla ja kuljettajat terveinä.
– Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu. Viimeisen vuoden aikana on ollut kaksi taukoa, kolme päivää koronan ja toiset kolme lakkoilun takia, mikä tiesi meille useiden satojen tuhansien eurojen menetystä.
– Yrittäjä on aikalailla lainsuojaton, eikä meillä ole minkäänlaista turvaa, toteaa Mika, joka ei silti ole koskaan katunut, että ryhtyi yrittäjäksi.
Palaa takaisin näköislehteen
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Palaa takaisin näköislehteen
Mika Kalliokoski otti Alahärmän Vuoden Yritys 2020 -palkinnon vastaan vaimonsa Tuulan sekä tyttärensä Juulian ja poikansa Jeren kanssa. Perheyritys työllistää heidät kaikki sekä sata muuta.
Alahärmän Yrittäjät
Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu.
Mika Kalliokoski päätti jo pikkupoikana, että ryhtyy isona yrittäjäksi. Hänen esikuvansa oli oma paappa, jolla oli polkupyöräkorjaamo.
– Kun paappa meni siihen kuntoon, ettei enää pystynyt tekemään töitä korjaamossaan, jatkoimme siinä isän ja veljen kanssa. Olin silloin 15-16-vuotias, ja iltahommina pyöritettiin pyöräliikettä. Velipojasta tuli lopulta yritykseen jatkaja, ja minä menin vieraalle töihin, mutta kutsumus yrittämiseen oli kova.
Kuljetusala valikoitui omaksi leipäpuuksi vähän sattumalta, kun H-Steelillä hitsarina työskennellyt Mika meni tuuraamaan autonkuljettajaa tuttuun maanrakennusfirmaan ja jäi sille tielle.
– Hommasin oman kuorma-auton ja perustin yrityksen 1991. Se kesäloma jatkuu edelleen, hän nauraa.
Ruusuilla tanssimista yrittäminen ei ole koskaan ollut. Aika alkumetreillä Kuljetus Mika Kalliokoski joutui laman riepotukseen.
– Pääsin Jorma ja Pekka Lillbackalle alihankkijaksi kaikkein vaikeimpana aikana 1993-95, ja heitä saan kiittää siitä, että selvittiin lamasta.
Vuonna 1998 Mika perusti toiminimensä rinnalle Suomen Maa-autot Oy:n, joka on tehnyt isoja urakoita ympäri Suomen ja ollut mukana rakentamassa muun muassa Kehärataa, Helsingin lentoasemaa, Olympiastadionia ja Länsimetroa. Kaksi viime vuotta yritys on työskennellyt Kittilän kaivoksella.
Työntekijöitä on palkkalistoilla tällä hetkellä sata, ja kalustoa on noin 50 yksikköä.
– Joka vuosi on kasvettu, 2018 ja 2019 vähän vielä kovemmalla vauhdilla, kun aloitettiin työt Kittilän kaivoksella. Se on meidän suurin työnantaja.
– Korona on vähän kurkuttanut tänä vuonna, ja miehiä on jouduttu vähentämään. Vaikka Suomessa onkin mennyt hyvin, kaivosyhtiöt ovat saaneet koronan takia takkiinsa maailmalla, ja se on jonkin verran vaikuttanut myös Suomen toimintaan.
Mika toivoo nyt, että korona pysyisi loitolla ja kuljettajat terveinä.
– Jos kaivos on kiinni viikkokausia, jokainen tietää mitä tapahtuu. Viimeisen vuoden aikana on ollut kaksi taukoa, kolme päivää koronan ja toiset kolme lakkoilun takia, mikä tiesi meille useiden satojen tuhansien eurojen menetystä.
– Yrittäjä on aikalailla lainsuojaton, eikä meillä ole minkäänlaista turvaa, toteaa Mika, joka ei silti ole koskaan katunut, että ryhtyi yrittäjäksi.
Palaa takaisin näköislehteen
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi