A-
A+
Kyläkauppias Vesa Keskisellä on mielessään monta uutta suunnitelmaa Tuurin palveluiden kehittämiseksi. Kysyimme millaisia valtteja kauppiaalla on taskussaan kiristyvässä kaupan alan kilpailussa ja miltä Tuuri näyttää kymmenen vuoden kuluttua.
Mitä Kyläkaupalle kuuluu ja millaisin ajatuksin kauppaa tehdään vuonna 2020?
– Kyläkaupalle kuuluu hyvää. Takana on kasvuvuosi, liikevaihto kasvoi, ja uutta kasvun vuotta rakennetaan tästäkin vuodesta jokaisen kyläkauppalaisen voimin. Meillä on luja usko omaan tekemiseen ja tähän vuoteen. Jo numero 2020 velvoittaa tekemään siitä merkittävän.
Kuinka Kyläkauppaa kehitetään lähitulevaisuudessa.
– Lähitulevaisuudeksi haluan rajata vain vuoden 2020. Tänä vuonna Kyläkaupalla tapahtuu paljon. Majoituskapasiteettimme OnnenTähti-hotellissa kasvaa 30:lla kauniilla huoneella. Tulossa on myös Suomen suurin ja upein huone, mutta sitä en vielä lähde enempää kuvailemaan. Ajatuksena on mahdollistaa luksusta kaikille tavallisen helsinkiläishotellin hinnalla.
– Myös karavaanialueen majoituskapasiteetti lähes kaksinkertaistuu. Kesäkuussa siellä on yli 500 sähköpaikkaa, ja tavoittelemme Suomen paras SF-Caravan-alue 2020 -titteliä. Teltta-alueemmekin kymmenkertaistuu, eli trendejä seurataan.
– Lasten huomioimiseen panostetaan paljon. Tavoitteena on olla Suomen lapsiystävällisin tavaratalo. Miljoona Tivoli on ensi kesänä auki ennätykselliset 52 päivää ja se on alle 13-vuotiaille ilmainen juhannuksesta lähes elokuun puoliväliin.
Millä tavalla Seinäjoella avattu Ideapark on vaikuttanut kaupantekoon Tuurissa?
– Seinäjoen kauppakeskus on yksi Suomen yli sadasta hallivuokrakiinteistöstä. Mielestäni se on keskikokoinen, tunteeton hallitila, jossa vuokralaiset kituvat lieoissaan samalla, kun vuokrahalliyritykselle kilisee rahaa kassaan pitkistä vuokrasopimuksista.
Miten paljon Ideapark on vaikuttanut Kyläkaupan omiin suunnitelmiin?
Näen, että sillä on ollut pelkästään positiivinen vaikutus. Valitettavaa on, että Seinäjoki mielletään nykyään Ideaparkiksi, se on menettänyt identiteettiään tälle kauppakeskukselle.
Onko Ideaparkin tulo aiheuttanut teille paineita?
– Ei ollenkaan. Toki siellä kannattaa kerran käydä toteamassa kokonaisuus. Kaupankäynti muuten on vuosi vuodelta kiristynyt nettikaupan takia.
Miten arvioisit kaupankäynnin muuttuvan tulevien 5-10 vuoden aikana?
– Jo kymmenen vuotta sitten ennakoitiin nettikaupan kaatavan kaikki kivijalkakaupat. Niin ennustettiin vielä viisikin vuotta sitten. Kyläkauppa on oman tiensä kulkija, ei ennustajien kohde. Minä vastaan siitä, että suomalaisia tulee Kyläkauppaan jatkossakin.
– Tietenkin Kyläkauppaa ja sen tarjontaa, valikoimia ja tapahtumia pitää kehittää koko ajan. Joka vuosi tulee jotain uutta. Perusajatus säilyy kuitenkin koko ajan asiakaslähtöisyydessä.
Millaisia ovat kaupan haasteet tällä hetkellä?
– Meillä luonnollisesti suurin haaste on Kyläkaupan hengen säilyttäminen kaupan alan kiristyessä. On helppo sanoa, että kaiken perusta on vain halvat hinnat – ne ovat vain ne, mutta inhimillisellä ymmärtämisellä ja tunteella toisiamme kohtaan.
Minkälaisilla tiimeillä teette työtä Kyläkaupassa?
– Meillä on lukuisia pienempiä ja suurempia tiimejä, joiden ainoa fokus on toimia Kyläkaupan parhaaksi.
Sinulla on takana pitkä ura Tuurin kyläkauppiaana, ja paikka on henkilöitynyt sinuun. Luoko tämä paineita yrittämiseen?
– Olen vapaa kuin taivaan lintu. Toteutan asioita kuten sydän sanoo. Minulla on niin hyvät ihmiset ympärilläni, ettei minulla ole mitään syytä luoda itselleni paineita.
Mitä ajattelet julkisuudesta?
– Julkisuus on jokaisen itse itselleen luoma areena.
Mikä on ollut pahin painajainen 26 vuotta jatkuneella yrittäjäurallasi?
– Se tapahtui vuonna 2004 Monte Carlossa pidetyssä kasvuyrittäjäkilpailussa, johon osallistui yli 23 miljoonaa yrittäjää 31 maasta. Sijoituin vasta kuudenneksi.
Entä hienoin hetkesi?
– Ehkä sama hetki vuotta aiemmin, kun minut valittiin Suomen parhaaksi yrittäjäksi vuonna 2003.
Miten kuvailisit yrittäjyyttä ylipäätään?
– Yrittäminen on rohkeutta, tekoja ja asennetta!
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Kyläkauppias Vesa Keskisellä on mielessään monta uutta suunnitelmaa Tuurin palveluiden kehittämiseksi. Kysyimme millaisia valtteja kauppiaalla on taskussaan kiristyvässä kaupan alan kilpailussa ja miltä Tuuri näyttää kymmenen vuoden kuluttua.
Mitä Kyläkaupalle kuuluu ja millaisin ajatuksin kauppaa tehdään vuonna 2020?
– Kyläkaupalle kuuluu hyvää. Takana on kasvuvuosi, liikevaihto kasvoi, ja uutta kasvun vuotta rakennetaan tästäkin vuodesta jokaisen kyläkauppalaisen voimin. Meillä on luja usko omaan tekemiseen ja tähän vuoteen. Jo numero 2020 velvoittaa tekemään siitä merkittävän.
Kuinka Kyläkauppaa kehitetään lähitulevaisuudessa.
– Lähitulevaisuudeksi haluan rajata vain vuoden 2020. Tänä vuonna Kyläkaupalla tapahtuu paljon. Majoituskapasiteettimme OnnenTähti-hotellissa kasvaa 30:lla kauniilla huoneella. Tulossa on myös Suomen suurin ja upein huone, mutta sitä en vielä lähde enempää kuvailemaan. Ajatuksena on mahdollistaa luksusta kaikille tavallisen helsinkiläishotellin hinnalla.
– Myös karavaanialueen majoituskapasiteetti lähes kaksinkertaistuu. Kesäkuussa siellä on yli 500 sähköpaikkaa, ja tavoittelemme Suomen paras SF-Caravan-alue 2020 -titteliä. Teltta-alueemmekin kymmenkertaistuu, eli trendejä seurataan.
– Lasten huomioimiseen panostetaan paljon. Tavoitteena on olla Suomen lapsiystävällisin tavaratalo. Miljoona Tivoli on ensi kesänä auki ennätykselliset 52 päivää ja se on alle 13-vuotiaille ilmainen juhannuksesta lähes elokuun puoliväliin.
Millä tavalla Seinäjoella avattu Ideapark on vaikuttanut kaupantekoon Tuurissa?
– Seinäjoen kauppakeskus on yksi Suomen yli sadasta hallivuokrakiinteistöstä. Mielestäni se on keskikokoinen, tunteeton hallitila, jossa vuokralaiset kituvat lieoissaan samalla, kun vuokrahalliyritykselle kilisee rahaa kassaan pitkistä vuokrasopimuksista.
Miten paljon Ideapark on vaikuttanut Kyläkaupan omiin suunnitelmiin?
Näen, että sillä on ollut pelkästään positiivinen vaikutus. Valitettavaa on, että Seinäjoki mielletään nykyään Ideaparkiksi, se on menettänyt identiteettiään tälle kauppakeskukselle.
Onko Ideaparkin tulo aiheuttanut teille paineita?
– Ei ollenkaan. Toki siellä kannattaa kerran käydä toteamassa kokonaisuus. Kaupankäynti muuten on vuosi vuodelta kiristynyt nettikaupan takia.
Miten arvioisit kaupankäynnin muuttuvan tulevien 5-10 vuoden aikana?
– Jo kymmenen vuotta sitten ennakoitiin nettikaupan kaatavan kaikki kivijalkakaupat. Niin ennustettiin vielä viisikin vuotta sitten. Kyläkauppa on oman tiensä kulkija, ei ennustajien kohde. Minä vastaan siitä, että suomalaisia tulee Kyläkauppaan jatkossakin.
– Tietenkin Kyläkauppaa ja sen tarjontaa, valikoimia ja tapahtumia pitää kehittää koko ajan. Joka vuosi tulee jotain uutta. Perusajatus säilyy kuitenkin koko ajan asiakaslähtöisyydessä.
Millaisia ovat kaupan haasteet tällä hetkellä?
– Meillä luonnollisesti suurin haaste on Kyläkaupan hengen säilyttäminen kaupan alan kiristyessä. On helppo sanoa, että kaiken perusta on vain halvat hinnat – ne ovat vain ne, mutta inhimillisellä ymmärtämisellä ja tunteella toisiamme kohtaan.
Minkälaisilla tiimeillä teette työtä Kyläkaupassa?
– Meillä on lukuisia pienempiä ja suurempia tiimejä, joiden ainoa fokus on toimia Kyläkaupan parhaaksi.
Sinulla on takana pitkä ura Tuurin kyläkauppiaana, ja paikka on henkilöitynyt sinuun. Luoko tämä paineita yrittämiseen?
– Olen vapaa kuin taivaan lintu. Toteutan asioita kuten sydän sanoo. Minulla on niin hyvät ihmiset ympärilläni, ettei minulla ole mitään syytä luoda itselleni paineita.
Mitä ajattelet julkisuudesta?
– Julkisuus on jokaisen itse itselleen luoma areena.
Mikä on ollut pahin painajainen 26 vuotta jatkuneella yrittäjäurallasi?
– Se tapahtui vuonna 2004 Monte Carlossa pidetyssä kasvuyrittäjäkilpailussa, johon osallistui yli 23 miljoonaa yrittäjää 31 maasta. Sijoituin vasta kuudenneksi.
Entä hienoin hetkesi?
– Ehkä sama hetki vuotta aiemmin, kun minut valittiin Suomen parhaaksi yrittäjäksi vuonna 2003.
Miten kuvailisit yrittäjyyttä ylipäätään?
– Yrittäminen on rohkeutta, tekoja ja asennetta!
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Kyläkauppias Vesa Keskisellä on mielessään monta uutta suunnitelmaa Tuurin palveluiden kehittämiseksi. Kysyimme millaisia valtteja kauppiaalla on taskussaan kiristyvässä kaupan alan kilpailussa ja miltä Tuuri näyttää kymmenen vuoden kuluttua.
Mitä Kyläkaupalle kuuluu ja millaisin ajatuksin kauppaa tehdään vuonna 2020?
– Kyläkaupalle kuuluu hyvää. Takana on kasvuvuosi, liikevaihto kasvoi, ja uutta kasvun vuotta rakennetaan tästäkin vuodesta jokaisen kyläkauppalaisen voimin. Meillä on luja usko omaan tekemiseen ja tähän vuoteen. Jo numero 2020 velvoittaa tekemään siitä merkittävän.
Kuinka Kyläkauppaa kehitetään lähitulevaisuudessa.
– Lähitulevaisuudeksi haluan rajata vain vuoden 2020. Tänä vuonna Kyläkaupalla tapahtuu paljon. Majoituskapasiteettimme OnnenTähti-hotellissa kasvaa 30:lla kauniilla huoneella. Tulossa on myös Suomen suurin ja upein huone, mutta sitä en vielä lähde enempää kuvailemaan. Ajatuksena on mahdollistaa luksusta kaikille tavallisen helsinkiläishotellin hinnalla.
– Myös karavaanialueen majoituskapasiteetti lähes kaksinkertaistuu. Kesäkuussa siellä on yli 500 sähköpaikkaa, ja tavoittelemme Suomen paras SF-Caravan-alue 2020 -titteliä. Teltta-alueemmekin kymmenkertaistuu, eli trendejä seurataan.
– Lasten huomioimiseen panostetaan paljon. Tavoitteena on olla Suomen lapsiystävällisin tavaratalo. Miljoona Tivoli on ensi kesänä auki ennätykselliset 52 päivää ja se on alle 13-vuotiaille ilmainen juhannuksesta lähes elokuun puoliväliin.
Millä tavalla Seinäjoella avattu Ideapark on vaikuttanut kaupantekoon Tuurissa?
– Seinäjoen kauppakeskus on yksi Suomen yli sadasta hallivuokrakiinteistöstä. Mielestäni se on keskikokoinen, tunteeton hallitila, jossa vuokralaiset kituvat lieoissaan samalla, kun vuokrahalliyritykselle kilisee rahaa kassaan pitkistä vuokrasopimuksista.
Miten paljon Ideapark on vaikuttanut Kyläkaupan omiin suunnitelmiin?
Näen, että sillä on ollut pelkästään positiivinen vaikutus. Valitettavaa on, että Seinäjoki mielletään nykyään Ideaparkiksi, se on menettänyt identiteettiään tälle kauppakeskukselle.
Onko Ideaparkin tulo aiheuttanut teille paineita?
– Ei ollenkaan. Toki siellä kannattaa kerran käydä toteamassa kokonaisuus. Kaupankäynti muuten on vuosi vuodelta kiristynyt nettikaupan takia.
Miten arvioisit kaupankäynnin muuttuvan tulevien 5-10 vuoden aikana?
– Jo kymmenen vuotta sitten ennakoitiin nettikaupan kaatavan kaikki kivijalkakaupat. Niin ennustettiin vielä viisikin vuotta sitten. Kyläkauppa on oman tiensä kulkija, ei ennustajien kohde. Minä vastaan siitä, että suomalaisia tulee Kyläkauppaan jatkossakin.
– Tietenkin Kyläkauppaa ja sen tarjontaa, valikoimia ja tapahtumia pitää kehittää koko ajan. Joka vuosi tulee jotain uutta. Perusajatus säilyy kuitenkin koko ajan asiakaslähtöisyydessä.
Millaisia ovat kaupan haasteet tällä hetkellä?
– Meillä luonnollisesti suurin haaste on Kyläkaupan hengen säilyttäminen kaupan alan kiristyessä. On helppo sanoa, että kaiken perusta on vain halvat hinnat – ne ovat vain ne, mutta inhimillisellä ymmärtämisellä ja tunteella toisiamme kohtaan.
Minkälaisilla tiimeillä teette työtä Kyläkaupassa?
– Meillä on lukuisia pienempiä ja suurempia tiimejä, joiden ainoa fokus on toimia Kyläkaupan parhaaksi.
Sinulla on takana pitkä ura Tuurin kyläkauppiaana, ja paikka on henkilöitynyt sinuun. Luoko tämä paineita yrittämiseen?
– Olen vapaa kuin taivaan lintu. Toteutan asioita kuten sydän sanoo. Minulla on niin hyvät ihmiset ympärilläni, ettei minulla ole mitään syytä luoda itselleni paineita.
Mitä ajattelet julkisuudesta?
– Julkisuus on jokaisen itse itselleen luoma areena.
Mikä on ollut pahin painajainen 26 vuotta jatkuneella yrittäjäurallasi?
– Se tapahtui vuonna 2004 Monte Carlossa pidetyssä kasvuyrittäjäkilpailussa, johon osallistui yli 23 miljoonaa yrittäjää 31 maasta. Sijoituin vasta kuudenneksi.
Entä hienoin hetkesi?
– Ehkä sama hetki vuotta aiemmin, kun minut valittiin Suomen parhaaksi yrittäjäksi vuonna 2003.
Miten kuvailisit yrittäjyyttä ylipäätään?
– Yrittäminen on rohkeutta, tekoja ja asennetta!
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi