A-
A+
Marko Palomäen MP-Viihde vastaa myös Jannika B:n keikkamyynnistä.
Ohjelmatoimisto MP-Viihde Oy on ottanut siipiensä suojaan jo parikymmentä nimekästä artistia, joiden keikkamyynti ja keikkajärjestelyt hoituvat Lapualla.
Toimiston artistilistalta löytyvät muun muassa Jukka Poika, Elonkerjuu, Jannika B, Juliet Jonesin Sydän, Petri Nygård, Samae Koskinen ja Teflon Brothers
MP-Viihde on Marko Palomäen yritys. Mies istuu yksin Lapuan keskustassa sijaitsevassa pienessä parin hengen toimistossaan. Musiikki ei pauhaa, sillä Marko on kääntänyt volyymit pois voidakseen hoitaa tärkeät puhelut ilman taustameteliä.
Alkuvuodesta ohjelmatoimistossa on hiljaisempaa, sillä pikkujoulut ovat takana ja vilkas keikkakesä edessäpäin. Tekemistä piisaa silti, ja yrittäjän päivät ovat pitkiä.
Tänä vuonna Marko Palomäkeä työllistää syksyllä järjestettävä areenakiertue, jossa on mukana MP-Viihteen artisteja.
– Idea konserttikiertueesta lähti, kun keskusteltiin ison tapahtumanjärjestäjän kanssa. Totesimme, että tietyt artistit ovat kasvaneet niin isoiksi, että olisi aika toteuttaa tämä. Kiertueella on mukana meidän artisteja, joita yhdistää tietty musiikkigenre, Marko vihjaa, mutta ei suostu kertomaan vielä enempää.
Konserttipaikoissa on tilaa 1500-4000 hengelle. Julkistus tapahtuu ennen kesää.
MP-Viihde ei ole koskaan aiemmin ollut mukana tekemässä mitään vastaavaa.
– Vastuujärjestäjänä toimii kokenut konserttijärjestäjä. Tästä opitaan asiat niin, että pystymme jatkossa tekemään mahdolliset kiertueet omin voimin.
Latosaari mukaan kuvioon
Uusia haasteita Marko on ottanut vastaan ennenkin. Vuosi sitten hän alkoi pyörittää Latosaarta.
– Teimme siellä ensiksi muutaman tapahtuman syksyllä 2018, kunnes vuokrasin paikan kokonaan meille. Väkeä on käynyt paljon. Aluksi se toimi pop-rock-paikkana, kunnes aloimme järjestää myös tansseja – parit keväällä ja syksyllä. Nyt tansseja on kerran kuussa tammikuusta toukokuuhun.
Latosaari tiesi Markolle lisää töitä, ja hän on viettänyt paljon aikaa myös paikan päällä.
– Nyt sain tilalleni päällikön, joka valmistelee kaikki käytännön asiat.
Viittä vaille rakennusmestari
MP-Viihde aloitti toimintansa 2003. Marko oli viittä vaille rakennusinsinööri, kunnes musiikki alkoi viedä miestä. Hän myi ensin oman bändinsä keikkoja, ja kohta myös muut yhtyeet alkoivat kysellä Markolta apua omaan myyntiinsä.
Pikku hiljaa bändien määrä kasvoi. Tuli Hausmyllyn iso paluukiertue, Klamydia ja Teflon Brothers. Sana kiiri, ja yhä useampi artisti halusi yhteistyöhön MP-Viihteen kanssa. Toiminimi vaihtui Oy:ksi vuonna 2006.
– Meillä vaihtuvuus on ollut pientä, mikä johtuu siitä, että artistit haluavat itse tulla meille. Työ on tehty aina hyvin ja pitkän kaavan kautta inhimillisesti.
Viime aikoina toimisto on joutunut myös myymän ”eioota”, jopa artisteille, joista ei vielä viisi vuotta sitten olisi kuuna päivänä kieltäydytty.
– Hyviä bändejä tulee jatkuvalla syötöllä.
Kovan kasvun vuosikymmen
Kasvu viime vuosikymmenellä oli niin kovaa, että yrittäjällä on ollut suitsissa pitelemistä. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi lähes kolme miljoonaa euroa.
– On vain pitänyt yrittää hallita kasvua. Pitkää päivää on saanut tehdä, vaikka kovasti koko ajan yritän delegoida paperihommia. Niistä pitäisi päästä eroon, sillä aika ei meinaa riittää.
Varsinkin palkanlasku kerran kuussa teettää töitä, sillä artisteilla on erilaisia sopimuksia ja monenlaisia palkanmaksutapoja.
– Se on niin iso rutistus, että sen läpivienti kerran kuussa 3-4 työpäivää. Nyt olen kuitenkin päättänyt palkata tähän apulaisen.
Yritys työllistää Markon lisäksi kolme kokopäiväistä ja kaksi osa-aikaista henkilöä keikkamyynnissä ja tuotannossa. Viimekädessä vastuu on aina Markolla, ja joskus hän joutuu myöhäisillan tai aamuyön tunteina säätämään odottamattomien ongelmien kanssa.
– Päivää ennen keikkaa voi esimerkiksi selviää, ettei tilaaja saa järjestymään tekniikkaa tai majoitusta. Sitten on tehtävä sopimukset uusiksi. Viime hetken säätö ei aina oikein sovi muiden kiireiden keskelle. Kaikki on kuitenkin aina jotenkin järjestynyt.
Säätämistä ja valtavaa työmäärää helpottamaan Marko rakennutti toimistolleen oman intrasysteemin, josta tuli niin hyvä, että sitä on myyty myös muille alan toimijoille.
– Joitakin työkaluja on tullut teetettyä kreivin aikaan.
Raaka ala artistille
Palomäen ohjelmistotoimistouran aikana musiikkimaailma on muuttunut monin tavoin. Esimerkiksi Isompia artisteja ei enää saa ravintolakeikoille, mikä toisaalta luo mahdollisuuksia tuleville tähdille.
Yksi muutos on sekin, että kotimaiset artistit tekevät areenakeikkoja, joihin liput saatetaan myydä hetkessä loppuun..
– Jossain vaiheessa voi kyllä tulla ähky eikä yleisöä enää riitä kaikille, Marko ennustaa.
– Artistin näkökulmasta tämä on tosi raaka ala. Töitä pitää tehdä paljon ja vaivaa nähdä, mutta silti murto-osa pääsee läpi. Ja alas on helppo tulla, jos ei tule hittiä. Me yritetään hoitaa homma niin hyvin, että artistit ja esiintyjät ovat tyytyväisiä ja heillä olisi kaikilla pitkä ura.
Maakuntien hiljeneminen näkyy
Alan yksi haaste on maakuntien hiljeneminen, mikä tarkoittaa keikkapaikkojen vähenemistä varsinkin klubi- ja ravintolapuolella.
– Jos jokin kasvukeskus nostaa kasvulukujaan ja työpaikkoja tulee lisää, se ei tarkoita, että artisti saisi sinne lisää keikkaa. Kolme erityyppistä keikkaa vuodessa samalle artistille samassa kaupungissa on ihan maksimi. Yleisöä ei riitä. Tanssipuolella tilanne on eri: sama artisti voi käydä samalla tanssipaikalla useamman kerran vuodessa.
Konserttisalikiertueita tulossa
Marko Palomäki uskoo kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.
– Itse järjestettyjä konserttisalikiertueita varmasti on tulossa. Ehkä se on hyvä suunta laajentaa bisnestä.
MP-Viihteestä on tehty ostotarjouksia, mutta yritys ei Markon mukaan ole kaupan.
– Olen sanonut, etten lähde neuvottelupöytään, kun ei huvita myydä. Enkä tiedä tälle järkevää hintaa.
Yli yhden miljoonan euron liikevaihdolla toimivia vastaavanlaisia ohjelmatoimistoja on Suomessa alle kymmenen. Pienempiä on moninkertainen määrä, ja samoista artisteista kilpailevat myös isot, kansainväliset toimistot.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Marko Palomäen MP-Viihde vastaa myös Jannika B:n keikkamyynnistä.
Ohjelmatoimisto MP-Viihde Oy on ottanut siipiensä suojaan jo parikymmentä nimekästä artistia, joiden keikkamyynti ja keikkajärjestelyt hoituvat Lapualla.
Toimiston artistilistalta löytyvät muun muassa Jukka Poika, Elonkerjuu, Jannika B, Juliet Jonesin Sydän, Petri Nygård, Samae Koskinen ja Teflon Brothers
MP-Viihde on Marko Palomäen yritys. Mies istuu yksin Lapuan keskustassa sijaitsevassa pienessä parin hengen toimistossaan. Musiikki ei pauhaa, sillä Marko on kääntänyt volyymit pois voidakseen hoitaa tärkeät puhelut ilman taustameteliä.
Alkuvuodesta ohjelmatoimistossa on hiljaisempaa, sillä pikkujoulut ovat takana ja vilkas keikkakesä edessäpäin. Tekemistä piisaa silti, ja yrittäjän päivät ovat pitkiä.
Tänä vuonna Marko Palomäkeä työllistää syksyllä järjestettävä areenakiertue, jossa on mukana MP-Viihteen artisteja.
– Idea konserttikiertueesta lähti, kun keskusteltiin ison tapahtumanjärjestäjän kanssa. Totesimme, että tietyt artistit ovat kasvaneet niin isoiksi, että olisi aika toteuttaa tämä. Kiertueella on mukana meidän artisteja, joita yhdistää tietty musiikkigenre, Marko vihjaa, mutta ei suostu kertomaan vielä enempää.
Konserttipaikoissa on tilaa 1500-4000 hengelle. Julkistus tapahtuu ennen kesää.
MP-Viihde ei ole koskaan aiemmin ollut mukana tekemässä mitään vastaavaa.
– Vastuujärjestäjänä toimii kokenut konserttijärjestäjä. Tästä opitaan asiat niin, että pystymme jatkossa tekemään mahdolliset kiertueet omin voimin.
Latosaari mukaan kuvioon
Uusia haasteita Marko on ottanut vastaan ennenkin. Vuosi sitten hän alkoi pyörittää Latosaarta.
– Teimme siellä ensiksi muutaman tapahtuman syksyllä 2018, kunnes vuokrasin paikan kokonaan meille. Väkeä on käynyt paljon. Aluksi se toimi pop-rock-paikkana, kunnes aloimme järjestää myös tansseja – parit keväällä ja syksyllä. Nyt tansseja on kerran kuussa tammikuusta toukokuuhun.
Latosaari tiesi Markolle lisää töitä, ja hän on viettänyt paljon aikaa myös paikan päällä.
– Nyt sain tilalleni päällikön, joka valmistelee kaikki käytännön asiat.
Viittä vaille rakennusmestari
MP-Viihde aloitti toimintansa 2003. Marko oli viittä vaille rakennusinsinööri, kunnes musiikki alkoi viedä miestä. Hän myi ensin oman bändinsä keikkoja, ja kohta myös muut yhtyeet alkoivat kysellä Markolta apua omaan myyntiinsä.
Pikku hiljaa bändien määrä kasvoi. Tuli Hausmyllyn iso paluukiertue, Klamydia ja Teflon Brothers. Sana kiiri, ja yhä useampi artisti halusi yhteistyöhön MP-Viihteen kanssa. Toiminimi vaihtui Oy:ksi vuonna 2006.
– Meillä vaihtuvuus on ollut pientä, mikä johtuu siitä, että artistit haluavat itse tulla meille. Työ on tehty aina hyvin ja pitkän kaavan kautta inhimillisesti.
Viime aikoina toimisto on joutunut myös myymän ”eioota”, jopa artisteille, joista ei vielä viisi vuotta sitten olisi kuuna päivänä kieltäydytty.
– Hyviä bändejä tulee jatkuvalla syötöllä.
Kovan kasvun vuosikymmen
Kasvu viime vuosikymmenellä oli niin kovaa, että yrittäjällä on ollut suitsissa pitelemistä. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi lähes kolme miljoonaa euroa.
– On vain pitänyt yrittää hallita kasvua. Pitkää päivää on saanut tehdä, vaikka kovasti koko ajan yritän delegoida paperihommia. Niistä pitäisi päästä eroon, sillä aika ei meinaa riittää.
Varsinkin palkanlasku kerran kuussa teettää töitä, sillä artisteilla on erilaisia sopimuksia ja monenlaisia palkanmaksutapoja.
– Se on niin iso rutistus, että sen läpivienti kerran kuussa 3-4 työpäivää. Nyt olen kuitenkin päättänyt palkata tähän apulaisen.
Yritys työllistää Markon lisäksi kolme kokopäiväistä ja kaksi osa-aikaista henkilöä keikkamyynnissä ja tuotannossa. Viimekädessä vastuu on aina Markolla, ja joskus hän joutuu myöhäisillan tai aamuyön tunteina säätämään odottamattomien ongelmien kanssa.
– Päivää ennen keikkaa voi esimerkiksi selviää, ettei tilaaja saa järjestymään tekniikkaa tai majoitusta. Sitten on tehtävä sopimukset uusiksi. Viime hetken säätö ei aina oikein sovi muiden kiireiden keskelle. Kaikki on kuitenkin aina jotenkin järjestynyt.
Säätämistä ja valtavaa työmäärää helpottamaan Marko rakennutti toimistolleen oman intrasysteemin, josta tuli niin hyvä, että sitä on myyty myös muille alan toimijoille.
– Joitakin työkaluja on tullut teetettyä kreivin aikaan.
Raaka ala artistille
Palomäen ohjelmistotoimistouran aikana musiikkimaailma on muuttunut monin tavoin. Esimerkiksi Isompia artisteja ei enää saa ravintolakeikoille, mikä toisaalta luo mahdollisuuksia tuleville tähdille.
Yksi muutos on sekin, että kotimaiset artistit tekevät areenakeikkoja, joihin liput saatetaan myydä hetkessä loppuun..
– Jossain vaiheessa voi kyllä tulla ähky eikä yleisöä enää riitä kaikille, Marko ennustaa.
– Artistin näkökulmasta tämä on tosi raaka ala. Töitä pitää tehdä paljon ja vaivaa nähdä, mutta silti murto-osa pääsee läpi. Ja alas on helppo tulla, jos ei tule hittiä. Me yritetään hoitaa homma niin hyvin, että artistit ja esiintyjät ovat tyytyväisiä ja heillä olisi kaikilla pitkä ura.
Maakuntien hiljeneminen näkyy
Alan yksi haaste on maakuntien hiljeneminen, mikä tarkoittaa keikkapaikkojen vähenemistä varsinkin klubi- ja ravintolapuolella.
– Jos jokin kasvukeskus nostaa kasvulukujaan ja työpaikkoja tulee lisää, se ei tarkoita, että artisti saisi sinne lisää keikkaa. Kolme erityyppistä keikkaa vuodessa samalle artistille samassa kaupungissa on ihan maksimi. Yleisöä ei riitä. Tanssipuolella tilanne on eri: sama artisti voi käydä samalla tanssipaikalla useamman kerran vuodessa.
Konserttisalikiertueita tulossa
Marko Palomäki uskoo kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.
– Itse järjestettyjä konserttisalikiertueita varmasti on tulossa. Ehkä se on hyvä suunta laajentaa bisnestä.
MP-Viihteestä on tehty ostotarjouksia, mutta yritys ei Markon mukaan ole kaupan.
– Olen sanonut, etten lähde neuvottelupöytään, kun ei huvita myydä. Enkä tiedä tälle järkevää hintaa.
Yli yhden miljoonan euron liikevaihdolla toimivia vastaavanlaisia ohjelmatoimistoja on Suomessa alle kymmenen. Pienempiä on moninkertainen määrä, ja samoista artisteista kilpailevat myös isot, kansainväliset toimistot.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Marko Palomäen MP-Viihde vastaa myös Jannika B:n keikkamyynnistä.
Ohjelmatoimisto MP-Viihde Oy on ottanut siipiensä suojaan jo parikymmentä nimekästä artistia, joiden keikkamyynti ja keikkajärjestelyt hoituvat Lapualla.
Toimiston artistilistalta löytyvät muun muassa Jukka Poika, Elonkerjuu, Jannika B, Juliet Jonesin Sydän, Petri Nygård, Samae Koskinen ja Teflon Brothers
MP-Viihde on Marko Palomäen yritys. Mies istuu yksin Lapuan keskustassa sijaitsevassa pienessä parin hengen toimistossaan. Musiikki ei pauhaa, sillä Marko on kääntänyt volyymit pois voidakseen hoitaa tärkeät puhelut ilman taustameteliä.
Alkuvuodesta ohjelmatoimistossa on hiljaisempaa, sillä pikkujoulut ovat takana ja vilkas keikkakesä edessäpäin. Tekemistä piisaa silti, ja yrittäjän päivät ovat pitkiä.
Tänä vuonna Marko Palomäkeä työllistää syksyllä järjestettävä areenakiertue, jossa on mukana MP-Viihteen artisteja.
– Idea konserttikiertueesta lähti, kun keskusteltiin ison tapahtumanjärjestäjän kanssa. Totesimme, että tietyt artistit ovat kasvaneet niin isoiksi, että olisi aika toteuttaa tämä. Kiertueella on mukana meidän artisteja, joita yhdistää tietty musiikkigenre, Marko vihjaa, mutta ei suostu kertomaan vielä enempää.
Konserttipaikoissa on tilaa 1500-4000 hengelle. Julkistus tapahtuu ennen kesää.
MP-Viihde ei ole koskaan aiemmin ollut mukana tekemässä mitään vastaavaa.
– Vastuujärjestäjänä toimii kokenut konserttijärjestäjä. Tästä opitaan asiat niin, että pystymme jatkossa tekemään mahdolliset kiertueet omin voimin.
Latosaari mukaan kuvioon
Uusia haasteita Marko on ottanut vastaan ennenkin. Vuosi sitten hän alkoi pyörittää Latosaarta.
– Teimme siellä ensiksi muutaman tapahtuman syksyllä 2018, kunnes vuokrasin paikan kokonaan meille. Väkeä on käynyt paljon. Aluksi se toimi pop-rock-paikkana, kunnes aloimme järjestää myös tansseja – parit keväällä ja syksyllä. Nyt tansseja on kerran kuussa tammikuusta toukokuuhun.
Latosaari tiesi Markolle lisää töitä, ja hän on viettänyt paljon aikaa myös paikan päällä.
– Nyt sain tilalleni päällikön, joka valmistelee kaikki käytännön asiat.
Viittä vaille rakennusmestari
MP-Viihde aloitti toimintansa 2003. Marko oli viittä vaille rakennusinsinööri, kunnes musiikki alkoi viedä miestä. Hän myi ensin oman bändinsä keikkoja, ja kohta myös muut yhtyeet alkoivat kysellä Markolta apua omaan myyntiinsä.
Pikku hiljaa bändien määrä kasvoi. Tuli Hausmyllyn iso paluukiertue, Klamydia ja Teflon Brothers. Sana kiiri, ja yhä useampi artisti halusi yhteistyöhön MP-Viihteen kanssa. Toiminimi vaihtui Oy:ksi vuonna 2006.
– Meillä vaihtuvuus on ollut pientä, mikä johtuu siitä, että artistit haluavat itse tulla meille. Työ on tehty aina hyvin ja pitkän kaavan kautta inhimillisesti.
Viime aikoina toimisto on joutunut myös myymän ”eioota”, jopa artisteille, joista ei vielä viisi vuotta sitten olisi kuuna päivänä kieltäydytty.
– Hyviä bändejä tulee jatkuvalla syötöllä.
Kovan kasvun vuosikymmen
Kasvu viime vuosikymmenellä oli niin kovaa, että yrittäjällä on ollut suitsissa pitelemistä. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi lähes kolme miljoonaa euroa.
– On vain pitänyt yrittää hallita kasvua. Pitkää päivää on saanut tehdä, vaikka kovasti koko ajan yritän delegoida paperihommia. Niistä pitäisi päästä eroon, sillä aika ei meinaa riittää.
Varsinkin palkanlasku kerran kuussa teettää töitä, sillä artisteilla on erilaisia sopimuksia ja monenlaisia palkanmaksutapoja.
– Se on niin iso rutistus, että sen läpivienti kerran kuussa 3-4 työpäivää. Nyt olen kuitenkin päättänyt palkata tähän apulaisen.
Yritys työllistää Markon lisäksi kolme kokopäiväistä ja kaksi osa-aikaista henkilöä keikkamyynnissä ja tuotannossa. Viimekädessä vastuu on aina Markolla, ja joskus hän joutuu myöhäisillan tai aamuyön tunteina säätämään odottamattomien ongelmien kanssa.
– Päivää ennen keikkaa voi esimerkiksi selviää, ettei tilaaja saa järjestymään tekniikkaa tai majoitusta. Sitten on tehtävä sopimukset uusiksi. Viime hetken säätö ei aina oikein sovi muiden kiireiden keskelle. Kaikki on kuitenkin aina jotenkin järjestynyt.
Säätämistä ja valtavaa työmäärää helpottamaan Marko rakennutti toimistolleen oman intrasysteemin, josta tuli niin hyvä, että sitä on myyty myös muille alan toimijoille.
– Joitakin työkaluja on tullut teetettyä kreivin aikaan.
Raaka ala artistille
Palomäen ohjelmistotoimistouran aikana musiikkimaailma on muuttunut monin tavoin. Esimerkiksi Isompia artisteja ei enää saa ravintolakeikoille, mikä toisaalta luo mahdollisuuksia tuleville tähdille.
Yksi muutos on sekin, että kotimaiset artistit tekevät areenakeikkoja, joihin liput saatetaan myydä hetkessä loppuun..
– Jossain vaiheessa voi kyllä tulla ähky eikä yleisöä enää riitä kaikille, Marko ennustaa.
– Artistin näkökulmasta tämä on tosi raaka ala. Töitä pitää tehdä paljon ja vaivaa nähdä, mutta silti murto-osa pääsee läpi. Ja alas on helppo tulla, jos ei tule hittiä. Me yritetään hoitaa homma niin hyvin, että artistit ja esiintyjät ovat tyytyväisiä ja heillä olisi kaikilla pitkä ura.
Maakuntien hiljeneminen näkyy
Alan yksi haaste on maakuntien hiljeneminen, mikä tarkoittaa keikkapaikkojen vähenemistä varsinkin klubi- ja ravintolapuolella.
– Jos jokin kasvukeskus nostaa kasvulukujaan ja työpaikkoja tulee lisää, se ei tarkoita, että artisti saisi sinne lisää keikkaa. Kolme erityyppistä keikkaa vuodessa samalle artistille samassa kaupungissa on ihan maksimi. Yleisöä ei riitä. Tanssipuolella tilanne on eri: sama artisti voi käydä samalla tanssipaikalla useamman kerran vuodessa.
Konserttisalikiertueita tulossa
Marko Palomäki uskoo kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.
– Itse järjestettyjä konserttisalikiertueita varmasti on tulossa. Ehkä se on hyvä suunta laajentaa bisnestä.
MP-Viihteestä on tehty ostotarjouksia, mutta yritys ei Markon mukaan ole kaupan.
– Olen sanonut, etten lähde neuvottelupöytään, kun ei huvita myydä. Enkä tiedä tälle järkevää hintaa.
Yli yhden miljoonan euron liikevaihdolla toimivia vastaavanlaisia ohjelmatoimistoja on Suomessa alle kymmenen. Pienempiä on moninkertainen määrä, ja samoista artisteista kilpailevat myös isot, kansainväliset toimistot.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi