A-
A+
Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Lemmikkeihin satsataan nyt todella paljon. Maksupalvelua tarjoava Klarna on kertonut myynnin kasvun alkaneen näkyä Suomessa heti kriisin alettua: jo maaliskuussa 2020 lemmikkituotteita myytiin 32 prosenttia enemmän kuin kuukautta aiemmin.
Lemmikkituotteiden kysynnän kasvu on tunnistettu myös Seinäjoella toimivassa Kotieläintarvike.fi:n verkko- ja kivijalkakaupassa.
– Se näkyy selvästi koira-, kissa- ja jyrsijäpuolen tuotteiden kysynnässä. Keväällä 2020, kun tämä tilanne alkoi, varsinkin jyrsijäpuolella se tuntui heti. Ihmiset hommasivat kaneja, marsuja ja hamstereita, joille tarvittiin piha-aitauksia, puruja, herkkuja ja kaikenlaista muuta. Kuulemma koiran- ja kissanpennut ovat niin haluttuja, ettei niitä riitä kaikille, kertovat yrittäjät Sami ja Miia Lahti System Lahti Oy:stä, joka tuo maahan maatila-, ratsu- ja lemmikkitarvikkeita.
Yritys toimii maahantuonnin varassa, mikä korona-aikana on tarkoittanut toimitusaikojen pitenemistä. Samin mukaan joistakin yksittäisistä tuotteista on myös ollut pulaa kuukausia jatkuneen lockdownin takia.
– Hevospuolen tarvikkeet tulevat meille pääasiassa Euroopasta, ja Italian tautitilanne näkyi silloin keväällä saman tien. Nyt tavaraa tulee, mutta vähän normaalia pidemmällä viiveellä, Miia kertoo.
System Lahti on tehnyt verkkokauppa jo vuodesta 2000 lähtien, eli yli 20 vuotta. Itse asiassa kyseessä oli Suomen ensimmäinen maatalouspuolen verkkokauppa.
Yrityksen perusti 1990-luvulla Samin isä, edesmennyt Jussi Lahti, joka alkoi tuoda maahan sikalakalusteita.
– Isällä oli sikatila Isossakyrössä, ja kun hän 1980-luvun lopussa teki sikalaremonttia, eikä löytänyt kaipaamiaan järjestelmiä Suomesta, hän lähti etsimään niitä ulkomailta. Sen jälkeen hän alkoi tuoda niitä muillekin, kertoo Sami.
Sikalakalusteista yritys laajensi vuonna 2006 nauta-, lampola- ja kanalapuolen tarvikkeisiin. System Lahti tuo maahan myös lvi-puolen pvc-osia.
Miia on koulutukseltaan rakennusarkkitehti. Hän teki alan töitä sekä vieraan palveluksessa että itsenäisenä yrittäjänä, kunnes Samin yrityksen asiat alkoivat viedä aikaa niin paljon, ettei omalle firmalle ja arkkitehdin työlle enää jäänyt aikaa.
– Myös innostus niihin hommiin hiipui, kun tämä lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa vei mennessään. Taaksepäin en ole katsellut, hymyilee Miia, joka oli jo mukana rakentamassa System Lahden verkkokauppaa. He tapasivat Samin kanssa kesällä 1999.
Miian vanhemmilla oli Seinäjoella aikoinaan lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa, ja kun yrittäjäpari halusi jäädä eläkkeelle vuonna 2014, Haaramo Oy:n liiketoiminta yhdistettiin System Lahteen.
Miia, omaa sukua Haaramo, on tunnettu tekijä kilparatsastuspiireissä. Nuorena alkanut harrastus oli tauolla opiskeluiden ja arkkitehtiuran ajan, mutta kiinnostus alaan säilyi, eikä häntä tarvinnut houkutella ratsastustarvikkeiden pariin.
Hän matkusti maailmalle perehtymään alan uusiin tuuliin, kouluttautumaan sekä tapaamaan ratsastustarvikebrändien päämiehiä. Yrityksellä onkin nyt kattava edustus hevosalan tunnetuimmista brändeistä.
Osaaminen näkyy verkkokaupan sivuilla: jokaisesta tuotteesta kerrotaan kaikki mahdollinen tieto.
– Me yritetään vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joita asiakkaalle herää sekä kertoa asioita perusteellisesti. Kun sisältömarkkinointi toimii, muuta mainontaa ei tarvita. Myös yhteydenottojen ja palautuksien määrä jää pieneksi, kun tuotteista kerrotaan mahdollisimman paljon tietoja.
– Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Tiedon jakaminen on Miialle luontaista.
– On kiva kertoa muillekin, kun ensin itse innostuu tuotteesta. Sen jälkeen muutkin innostuvat. Meillä on kaikenlaisia lemmikkejä kotona, ja aika paljon kokeillaan ja testataan tuotteita itse. Jos jokin ei toimi, sitä ei oteta valikoimaan, eli me vähän niin kuin seistään näiden takana.
Kotieläintarvike.fi:n kivijalkakauppa ja varasto sijaitsevat Seinäjoella Pohjankaari 4:ssä.
Lahtien mukaan noin puolet myynnistä tulee verkkokaupasta. Tavara lähtee varastosta asiakkaalle nopeasti, yleensä samana päivänä tilauksen tultua, ja se on parhaassa tapauksessa perillä jo seuraavana päivänä.
Juuri nyt työn alla on kansainvälinen verkkokauppa.
– EU-maa tulevat ainakin aluksi, ja katsotaan sitten, miten kauppa lähtee vetämään. Kansainvälisessä kaupassa keskitymme hevospuolen tarvikkeisiin, eli koko tuoteskaalaa sinne ei tule. Meillähän on harvinainen verkkokauppa jo nyt, sillä nämä brändit ovat maailmanlaajuisia ja esillä on laajat tuotevalikoimat. Jonkin verran tilauksia tulee jo nyt ympäri maailmaa.
Kilpailu kotieläintarvikekaupassa on kovaa, sillä isot ketjut jyräävät. Sami ja Miia Lahti tekevät kauppaa omalla tyylillään ja ovat sillä myös menestyneet.
– Meillä ei ole tapana kytätä muiden hintoja, vaan me lasketaan, mitä tavarasta pitää saada, jotta hommaa pystyy pyörittämään. Mihinkään huutokauppaan me ei lähdetä. Asiakkailta saamme paljon kiitosta palvelusta. Nopeita toimituksia monet ihmettelevät. Nopeus onkin yksi meidän valtti.
Kahden miljoonan euron liikevaihdosta maataloustarvikkeiden kauppa näyttelee edelleen suurempaa osaa, noin 75:ää prosenttia.
Miia nauttii niin paljon työstään ja yrittämisestä, että ilman kotona odottavia lemmikkejä ja hevosharrastusta hän luultavasti viettäisi työn ääressä yötkin.
– Ratsastan edelleen. Aloitin 20 vuoden tauon jälkeen uudelleen. Se on ollut kyllä pelastus, sillä muuten istuisin täällä kaikki illat. Viikonloppusinkin olen oppinut pitämään vapaata, sillä olen huomannut, että työt sujuvat paremmin, kun välillä lepää.
Harrastuksensa parissa Miia on kuitenkin ”kävelevä tietotoimisto”, eli työ ja vapaa-aika limittyvät väkisinkin.
– Ihmiset kyselevät kaikenlaista, ja on kiva auttaa heitä sekä jakaa tietoa.
Sami puolestaan on innostunut amerikkalaisten autojen rakentelusta sekä golfista ja biljardista.
Firmassa työt jaetaan siten, että maatalouspuoli sekä talousasiat kuuluvat Samille, ja Miia keskittyy hevos- ja harrastustarvikepuoleen.
– Tilanne on ideaali näin, sillä Miia ei piittaa numeroista, naurahtaa Sami.
Yritys työllistää Samin ja Miian lisäksi heidän tyttärensä, oppisopimuksella, sekä neljä muuta työntekijää.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Lemmikkeihin satsataan nyt todella paljon. Maksupalvelua tarjoava Klarna on kertonut myynnin kasvun alkaneen näkyä Suomessa heti kriisin alettua: jo maaliskuussa 2020 lemmikkituotteita myytiin 32 prosenttia enemmän kuin kuukautta aiemmin.
Lemmikkituotteiden kysynnän kasvu on tunnistettu myös Seinäjoella toimivassa Kotieläintarvike.fi:n verkko- ja kivijalkakaupassa.
– Se näkyy selvästi koira-, kissa- ja jyrsijäpuolen tuotteiden kysynnässä. Keväällä 2020, kun tämä tilanne alkoi, varsinkin jyrsijäpuolella se tuntui heti. Ihmiset hommasivat kaneja, marsuja ja hamstereita, joille tarvittiin piha-aitauksia, puruja, herkkuja ja kaikenlaista muuta. Kuulemma koiran- ja kissanpennut ovat niin haluttuja, ettei niitä riitä kaikille, kertovat yrittäjät Sami ja Miia Lahti System Lahti Oy:stä, joka tuo maahan maatila-, ratsu- ja lemmikkitarvikkeita.
Yritys toimii maahantuonnin varassa, mikä korona-aikana on tarkoittanut toimitusaikojen pitenemistä. Samin mukaan joistakin yksittäisistä tuotteista on myös ollut pulaa kuukausia jatkuneen lockdownin takia.
– Hevospuolen tarvikkeet tulevat meille pääasiassa Euroopasta, ja Italian tautitilanne näkyi silloin keväällä saman tien. Nyt tavaraa tulee, mutta vähän normaalia pidemmällä viiveellä, Miia kertoo.
System Lahti on tehnyt verkkokauppa jo vuodesta 2000 lähtien, eli yli 20 vuotta. Itse asiassa kyseessä oli Suomen ensimmäinen maatalouspuolen verkkokauppa.
Yrityksen perusti 1990-luvulla Samin isä, edesmennyt Jussi Lahti, joka alkoi tuoda maahan sikalakalusteita.
– Isällä oli sikatila Isossakyrössä, ja kun hän 1980-luvun lopussa teki sikalaremonttia, eikä löytänyt kaipaamiaan järjestelmiä Suomesta, hän lähti etsimään niitä ulkomailta. Sen jälkeen hän alkoi tuoda niitä muillekin, kertoo Sami.
Sikalakalusteista yritys laajensi vuonna 2006 nauta-, lampola- ja kanalapuolen tarvikkeisiin. System Lahti tuo maahan myös lvi-puolen pvc-osia.
Miia on koulutukseltaan rakennusarkkitehti. Hän teki alan töitä sekä vieraan palveluksessa että itsenäisenä yrittäjänä, kunnes Samin yrityksen asiat alkoivat viedä aikaa niin paljon, ettei omalle firmalle ja arkkitehdin työlle enää jäänyt aikaa.
– Myös innostus niihin hommiin hiipui, kun tämä lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa vei mennessään. Taaksepäin en ole katsellut, hymyilee Miia, joka oli jo mukana rakentamassa System Lahden verkkokauppaa. He tapasivat Samin kanssa kesällä 1999.
Miian vanhemmilla oli Seinäjoella aikoinaan lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa, ja kun yrittäjäpari halusi jäädä eläkkeelle vuonna 2014, Haaramo Oy:n liiketoiminta yhdistettiin System Lahteen.
Miia, omaa sukua Haaramo, on tunnettu tekijä kilparatsastuspiireissä. Nuorena alkanut harrastus oli tauolla opiskeluiden ja arkkitehtiuran ajan, mutta kiinnostus alaan säilyi, eikä häntä tarvinnut houkutella ratsastustarvikkeiden pariin.
Hän matkusti maailmalle perehtymään alan uusiin tuuliin, kouluttautumaan sekä tapaamaan ratsastustarvikebrändien päämiehiä. Yrityksellä onkin nyt kattava edustus hevosalan tunnetuimmista brändeistä.
Osaaminen näkyy verkkokaupan sivuilla: jokaisesta tuotteesta kerrotaan kaikki mahdollinen tieto.
– Me yritetään vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joita asiakkaalle herää sekä kertoa asioita perusteellisesti. Kun sisältömarkkinointi toimii, muuta mainontaa ei tarvita. Myös yhteydenottojen ja palautuksien määrä jää pieneksi, kun tuotteista kerrotaan mahdollisimman paljon tietoja.
– Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Tiedon jakaminen on Miialle luontaista.
– On kiva kertoa muillekin, kun ensin itse innostuu tuotteesta. Sen jälkeen muutkin innostuvat. Meillä on kaikenlaisia lemmikkejä kotona, ja aika paljon kokeillaan ja testataan tuotteita itse. Jos jokin ei toimi, sitä ei oteta valikoimaan, eli me vähän niin kuin seistään näiden takana.
Kotieläintarvike.fi:n kivijalkakauppa ja varasto sijaitsevat Seinäjoella Pohjankaari 4:ssä.
Lahtien mukaan noin puolet myynnistä tulee verkkokaupasta. Tavara lähtee varastosta asiakkaalle nopeasti, yleensä samana päivänä tilauksen tultua, ja se on parhaassa tapauksessa perillä jo seuraavana päivänä.
Juuri nyt työn alla on kansainvälinen verkkokauppa.
– EU-maa tulevat ainakin aluksi, ja katsotaan sitten, miten kauppa lähtee vetämään. Kansainvälisessä kaupassa keskitymme hevospuolen tarvikkeisiin, eli koko tuoteskaalaa sinne ei tule. Meillähän on harvinainen verkkokauppa jo nyt, sillä nämä brändit ovat maailmanlaajuisia ja esillä on laajat tuotevalikoimat. Jonkin verran tilauksia tulee jo nyt ympäri maailmaa.
Kilpailu kotieläintarvikekaupassa on kovaa, sillä isot ketjut jyräävät. Sami ja Miia Lahti tekevät kauppaa omalla tyylillään ja ovat sillä myös menestyneet.
– Meillä ei ole tapana kytätä muiden hintoja, vaan me lasketaan, mitä tavarasta pitää saada, jotta hommaa pystyy pyörittämään. Mihinkään huutokauppaan me ei lähdetä. Asiakkailta saamme paljon kiitosta palvelusta. Nopeita toimituksia monet ihmettelevät. Nopeus onkin yksi meidän valtti.
Kahden miljoonan euron liikevaihdosta maataloustarvikkeiden kauppa näyttelee edelleen suurempaa osaa, noin 75:ää prosenttia.
Miia nauttii niin paljon työstään ja yrittämisestä, että ilman kotona odottavia lemmikkejä ja hevosharrastusta hän luultavasti viettäisi työn ääressä yötkin.
– Ratsastan edelleen. Aloitin 20 vuoden tauon jälkeen uudelleen. Se on ollut kyllä pelastus, sillä muuten istuisin täällä kaikki illat. Viikonloppusinkin olen oppinut pitämään vapaata, sillä olen huomannut, että työt sujuvat paremmin, kun välillä lepää.
Harrastuksensa parissa Miia on kuitenkin ”kävelevä tietotoimisto”, eli työ ja vapaa-aika limittyvät väkisinkin.
– Ihmiset kyselevät kaikenlaista, ja on kiva auttaa heitä sekä jakaa tietoa.
Sami puolestaan on innostunut amerikkalaisten autojen rakentelusta sekä golfista ja biljardista.
Firmassa työt jaetaan siten, että maatalouspuoli sekä talousasiat kuuluvat Samille, ja Miia keskittyy hevos- ja harrastustarvikepuoleen.
– Tilanne on ideaali näin, sillä Miia ei piittaa numeroista, naurahtaa Sami.
Yritys työllistää Samin ja Miian lisäksi heidän tyttärensä, oppisopimuksella, sekä neljä muuta työntekijää.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Lemmikkeihin satsataan nyt todella paljon. Maksupalvelua tarjoava Klarna on kertonut myynnin kasvun alkaneen näkyä Suomessa heti kriisin alettua: jo maaliskuussa 2020 lemmikkituotteita myytiin 32 prosenttia enemmän kuin kuukautta aiemmin.
Lemmikkituotteiden kysynnän kasvu on tunnistettu myös Seinäjoella toimivassa Kotieläintarvike.fi:n verkko- ja kivijalkakaupassa.
– Se näkyy selvästi koira-, kissa- ja jyrsijäpuolen tuotteiden kysynnässä. Keväällä 2020, kun tämä tilanne alkoi, varsinkin jyrsijäpuolella se tuntui heti. Ihmiset hommasivat kaneja, marsuja ja hamstereita, joille tarvittiin piha-aitauksia, puruja, herkkuja ja kaikenlaista muuta. Kuulemma koiran- ja kissanpennut ovat niin haluttuja, ettei niitä riitä kaikille, kertovat yrittäjät Sami ja Miia Lahti System Lahti Oy:stä, joka tuo maahan maatila-, ratsu- ja lemmikkitarvikkeita.
Yritys toimii maahantuonnin varassa, mikä korona-aikana on tarkoittanut toimitusaikojen pitenemistä. Samin mukaan joistakin yksittäisistä tuotteista on myös ollut pulaa kuukausia jatkuneen lockdownin takia.
– Hevospuolen tarvikkeet tulevat meille pääasiassa Euroopasta, ja Italian tautitilanne näkyi silloin keväällä saman tien. Nyt tavaraa tulee, mutta vähän normaalia pidemmällä viiveellä, Miia kertoo.
System Lahti on tehnyt verkkokauppa jo vuodesta 2000 lähtien, eli yli 20 vuotta. Itse asiassa kyseessä oli Suomen ensimmäinen maatalouspuolen verkkokauppa.
Yrityksen perusti 1990-luvulla Samin isä, edesmennyt Jussi Lahti, joka alkoi tuoda maahan sikalakalusteita.
– Isällä oli sikatila Isossakyrössä, ja kun hän 1980-luvun lopussa teki sikalaremonttia, eikä löytänyt kaipaamiaan järjestelmiä Suomesta, hän lähti etsimään niitä ulkomailta. Sen jälkeen hän alkoi tuoda niitä muillekin, kertoo Sami.
Sikalakalusteista yritys laajensi vuonna 2006 nauta-, lampola- ja kanalapuolen tarvikkeisiin. System Lahti tuo maahan myös lvi-puolen pvc-osia.
Miia on koulutukseltaan rakennusarkkitehti. Hän teki alan töitä sekä vieraan palveluksessa että itsenäisenä yrittäjänä, kunnes Samin yrityksen asiat alkoivat viedä aikaa niin paljon, ettei omalle firmalle ja arkkitehdin työlle enää jäänyt aikaa.
– Myös innostus niihin hommiin hiipui, kun tämä lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa vei mennessään. Taaksepäin en ole katsellut, hymyilee Miia, joka oli jo mukana rakentamassa System Lahden verkkokauppaa. He tapasivat Samin kanssa kesällä 1999.
Miian vanhemmilla oli Seinäjoella aikoinaan lemmikki- ja ratsastustarvikekauppa, ja kun yrittäjäpari halusi jäädä eläkkeelle vuonna 2014, Haaramo Oy:n liiketoiminta yhdistettiin System Lahteen.
Miia, omaa sukua Haaramo, on tunnettu tekijä kilparatsastuspiireissä. Nuorena alkanut harrastus oli tauolla opiskeluiden ja arkkitehtiuran ajan, mutta kiinnostus alaan säilyi, eikä häntä tarvinnut houkutella ratsastustarvikkeiden pariin.
Hän matkusti maailmalle perehtymään alan uusiin tuuliin, kouluttautumaan sekä tapaamaan ratsastustarvikebrändien päämiehiä. Yrityksellä onkin nyt kattava edustus hevosalan tunnetuimmista brändeistä.
Osaaminen näkyy verkkokaupan sivuilla: jokaisesta tuotteesta kerrotaan kaikki mahdollinen tieto.
– Me yritetään vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joita asiakkaalle herää sekä kertoa asioita perusteellisesti. Kun sisältömarkkinointi toimii, muuta mainontaa ei tarvita. Myös yhteydenottojen ja palautuksien määrä jää pieneksi, kun tuotteista kerrotaan mahdollisimman paljon tietoja.
– Brändeille on tärkeää, ettei tuotteita vain myydä, vaan että myös tiedetään, mitä myydään.
Tiedon jakaminen on Miialle luontaista.
– On kiva kertoa muillekin, kun ensin itse innostuu tuotteesta. Sen jälkeen muutkin innostuvat. Meillä on kaikenlaisia lemmikkejä kotona, ja aika paljon kokeillaan ja testataan tuotteita itse. Jos jokin ei toimi, sitä ei oteta valikoimaan, eli me vähän niin kuin seistään näiden takana.
Kotieläintarvike.fi:n kivijalkakauppa ja varasto sijaitsevat Seinäjoella Pohjankaari 4:ssä.
Lahtien mukaan noin puolet myynnistä tulee verkkokaupasta. Tavara lähtee varastosta asiakkaalle nopeasti, yleensä samana päivänä tilauksen tultua, ja se on parhaassa tapauksessa perillä jo seuraavana päivänä.
Juuri nyt työn alla on kansainvälinen verkkokauppa.
– EU-maa tulevat ainakin aluksi, ja katsotaan sitten, miten kauppa lähtee vetämään. Kansainvälisessä kaupassa keskitymme hevospuolen tarvikkeisiin, eli koko tuoteskaalaa sinne ei tule. Meillähän on harvinainen verkkokauppa jo nyt, sillä nämä brändit ovat maailmanlaajuisia ja esillä on laajat tuotevalikoimat. Jonkin verran tilauksia tulee jo nyt ympäri maailmaa.
Kilpailu kotieläintarvikekaupassa on kovaa, sillä isot ketjut jyräävät. Sami ja Miia Lahti tekevät kauppaa omalla tyylillään ja ovat sillä myös menestyneet.
– Meillä ei ole tapana kytätä muiden hintoja, vaan me lasketaan, mitä tavarasta pitää saada, jotta hommaa pystyy pyörittämään. Mihinkään huutokauppaan me ei lähdetä. Asiakkailta saamme paljon kiitosta palvelusta. Nopeita toimituksia monet ihmettelevät. Nopeus onkin yksi meidän valtti.
Kahden miljoonan euron liikevaihdosta maataloustarvikkeiden kauppa näyttelee edelleen suurempaa osaa, noin 75:ää prosenttia.
Miia nauttii niin paljon työstään ja yrittämisestä, että ilman kotona odottavia lemmikkejä ja hevosharrastusta hän luultavasti viettäisi työn ääressä yötkin.
– Ratsastan edelleen. Aloitin 20 vuoden tauon jälkeen uudelleen. Se on ollut kyllä pelastus, sillä muuten istuisin täällä kaikki illat. Viikonloppusinkin olen oppinut pitämään vapaata, sillä olen huomannut, että työt sujuvat paremmin, kun välillä lepää.
Harrastuksensa parissa Miia on kuitenkin ”kävelevä tietotoimisto”, eli työ ja vapaa-aika limittyvät väkisinkin.
– Ihmiset kyselevät kaikenlaista, ja on kiva auttaa heitä sekä jakaa tietoa.
Sami puolestaan on innostunut amerikkalaisten autojen rakentelusta sekä golfista ja biljardista.
Firmassa työt jaetaan siten, että maatalouspuoli sekä talousasiat kuuluvat Samille, ja Miia keskittyy hevos- ja harrastustarvikepuoleen.
– Tilanne on ideaali näin, sillä Miia ei piittaa numeroista, naurahtaa Sami.
Yritys työllistää Samin ja Miian lisäksi heidän tyttärensä, oppisopimuksella, sekä neljä muuta työntekijää.
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi