A-
A+
On eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia.
Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille.
Autojen tuning-osien verkkokauppaan erikoistunut Tuning Design sai alkunsa vuonna 2009 Lasse Hattulan, 32, harrastuksesta. Nuori autoinsinööriopiskelija tuunasi autoja ja hankki niihin osia ulkomailta. Kun yksi osavalmistaja tiedusteli Lasselta, tietääkö tämä ketään, joka voisi ryhtyä myymään osia Suomessa, nuorimies vastasi empien, että voisi kokeilla itse.
Yrityksellä oli muutaman satasen kassa, jotka Lasse oli saanut säästöön kesätöitä tekemällä.
– En varmaan olisi edes saanut lainaa yrityksen perustamiseen, muistelee Lasse, joka asui tyttöystävänsä Riinan kanssa kaksiossa Seinäjoella. Asunto muuttui yhtäkkiä verkkokaupaksi.
– Vaatehuone vallattiin verkkokaupan varastoksi, ja varastoa oli myös saunanlauteilla ja olohuoneen nurkassa. Muistan, kuinka kovasti Lasse halusi yrittäjäksi ja mietti, mitä alkaisi tehdä. Oli mahtavaa, kun oma ala löytyi, kuvailee Riina Hattula, 31, joka siihen aikaan opiskeli tradenomiksi.
Lasse kertoo ravanneensa TE-keskuksessa kyselemässä yrittämisestä kaikenlaista. Hänellä oli mielessään Metsolat-sarja ja Erkki Metsola, josta oli tullut eräänlainen esikuva.
– Kun sarja alkoi, olin viisivuotias. Pikkupojan silmissä Erkki vaikutti kovalta yrittäjältä. Olinkin vähän yllättynyt, kun TE-keskuksessa sain kuulla, ettei yrittäminen olekaan ihan sellaista kuin Metsolat-sarjassa, hän nauraa.
Yrittäminen alkoi toiminimenä. 2015 yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi. Nyt tilanne on se, että Ilmajoen Koskenkorvalla toimiva yritys on noussut Kauppalehden Menestyjät -listalla Etelä-Pohjanmaan ykköseksi.
2020 Riina päätti jättää kymmenen vuotta jatkuneen pankkiuransa ja tulla Lassen avuksi yritykseen. Pari meni naimisiin tänä syksynä ja on muuttamassa juuri kahden lapsensa kanssa Riinan kotitilalle, Jouppilan tilalle, jossa tehdään sukupolvenvaihdos. Tästä lähin Lasse hoitaa yrityksen ohella myös viljatilaa.
Varastoa kerrytetty pikkuhiljaa
Mutta mitä kaikkea on tapahtunut tässä välissä? Miten pienestä ja vaatimattomasta verkkokaupasta on kasvanut 12 vuodessa menestyvä yritys, jonka liikevaihto on lähellä kahta miljoonaa euroa?
Ensimmäinen versio verkkokaupasta toimi siten, että Lasse lähetti jokaiselle tilaajalle sähköpostin ja maksutiedot. Vasta kun maksu oli tullut tilille, hän tilasi tavaran.
– Verkkokauppa ei ollut niin suosittua kuin nykyään, eikä silloin oikein edes uskallettu tilata netistä. Suomalaiset tavarantoimittajat ihmettelivät ja pitivät pahana, kun yrityksellä ei ollut kivijalkakauppaa. Tosi nopeasti on tilanne kääntynyt aivan toisinpäin: tavarantoimittajat pitävät verkkokauppaa jo oletuksena, ja asiakkaiden vaatimustasokin on aivan eri kuin 12 vuotta sitten.
Hän kerrytti varastoa pikkuhiljaa. Tällä hetkellä verkkokaupassa on noin 8500 artikkelia, joista noin 6000 löytyy omasta varastosta heti.
Varastototilaa oli syyskuun alussa noin 1400 neliötä kolmessa eri osoitteessa, mutta nyt varasto on keskitetty kahteen paikkaan, sillä Jouppilan tilalla on isot tilat verkkokaupan tuotteille.
Tuotteiden ostaminen Tuning Design net Oy:n verkkokaupasta on yhtä helppoa, nopeaa ja automaattista kuin minkä tahansa ison, tunnetun kaupan sivuilta. Maksu- ja toimitustavoissa on monia vaihtoehtoja.
Uusia ideoita Riinalta
Yritys työllistää Riinan ja Lassen lisäksi kaksi henkilöä varastolla ja pakkaamossa. Työt on jaettu siten, että Lasse johtaa yritystä ja on esimiehenä työntekijöille sekä huolehtii ulkomaantilauksista. Riinan työt konttorissa lisääntyvät sitä mukaa, kun hän ottaa tehtäviä haltuunsa.
– Riinalta on tullut paljon uusia ideoita, kiittää Lasse, joka ei aiemmin ole ehtinyt työn tuoksinassa juurikaan kehittää uusia menetelmiä ja käytäntöjä. Riina taas on työskennellyt isossa organisaatiossa ja nähnyt, miten asioita kannattaa tehdä, kertoo Lasse.
– Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille. Siinä on ollut opettelemista, hän myöntää.
Yritys ei missään vaiheessa ole tähdännyt menestyjät-listoille, mutta hyvin tehty työ on tuottanut tulosta. Kasvustepit ovat olleet isoja, jopa 40 prosenttia vuodessa. Kasvua on tullut oman varaston ja tuotevalikoiman laajenemisen myötä.
– Henkseleitä ei ole paukuteltu, eikä koskaan ole pidetty itsestään selvänä, että tilauksia tulee entiseen malliin. On myös eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia. Itselle ei ole maksettu paljon palkkaa, tiivistää Riina menestyksen salaisuuden.
Lasse taas toteaa 2000-luvun lopun olleen otollinen aika perustaa verkkokauppaan erikoistunut yritys.
Kilpailussa pärjää hyvällä palvelulla
– Meillä on kilpailijoita myös Kiinassa ja Saksassa, ja meidän on pärjättävä isoille ulkomaisille toimittajille. Saamme palautetta meidän nopeista toimituksesta, kilpailukykyisistä hinnoista, samoin siitä, että täältä saa neuvoja suomeksi. Suomalainen asiakaspalvelu toimii.
Brexit sekä Kiinasta tilattuihin, alle 25 euron verkko-ostoksiin lisätty tulli ovat parantaneet Tuning Designin kilpailuasemia markkinoilla.
– Yksityiset ovat tilanneet paljon Britanniasta, ja Brexitin myötä tilaukset ovat lisääntyneet meillä. Samoin kävi, kun Kiinan tilauksiin tuli tulli. Meille tullimaksut tulevat entiseen tapaan, eikä meidän tilanne ole muuttunut.
Yritystä kehitetään koko ajan. Jossain vaiheessa Hattulat saattavat suunnata katsetta myös ulkomaanmyyntiin.
– Meillä on kyllä tilaajia jonkin verran ulkomailla. Jos siihen satsaisi enemmän, markkina olisi valtava, Riina tuumaa.
– Niin olisi myös kilpailu, lisää Lasse
Oma autoharrastus on jäänyt viime vuosina hieman taka-alalle, mutta ei kokonaan.
– Jos olen kerennyt, olen tehnyt muutamia autoja ja myynyt niitä firman puolesta. Helpompi on kuitenkin myydä osia kuin autoja.
Tuntuu harrastukselta edelleen
Liikevaihdon ja varaston määrän perusteella Tuning Design net Oy on Suomen suurin pelkkiä tuning-osia myyvä verkkokauppa.
Kun kysyy, missä vaiheessa Hattulat tajusivat, millaisiin mittasuhteisiin yritys voi kasvaa, he katsovat toisiaan ja naurahtavat.
– Ei me tajuta sitä vieläkään. Koko ajan meillä on vähän plan B, sillä ajatellaan, ettei liikevaihto voi tästä enää kasvaa. Ollaan kerätty sukanvarteen ja varauduttu siihen, että kohta kasvu toppaa, sanoo Riina.
– Kun tilintarkastaja kysyi, mitä mieltä nyt olen yrityksestä, vastasin, että tuntuu vähän samalta kuin ennenkin – että tämä on harrastus, jota tehdään opintojen ohessa. Vaikka kokopäivätoimistahan tämä on ja opiskelut on takanapäin.
Tuning Design net Oy
Perustettu 2009
Liikevaihto 1,8 m€
Liiketulos 258.000 €
paketteja/kk 1500
Henkilökuntaa 4
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
On eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia.
Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille.
Autojen tuning-osien verkkokauppaan erikoistunut Tuning Design sai alkunsa vuonna 2009 Lasse Hattulan, 32, harrastuksesta. Nuori autoinsinööriopiskelija tuunasi autoja ja hankki niihin osia ulkomailta. Kun yksi osavalmistaja tiedusteli Lasselta, tietääkö tämä ketään, joka voisi ryhtyä myymään osia Suomessa, nuorimies vastasi empien, että voisi kokeilla itse.
Yrityksellä oli muutaman satasen kassa, jotka Lasse oli saanut säästöön kesätöitä tekemällä.
– En varmaan olisi edes saanut lainaa yrityksen perustamiseen, muistelee Lasse, joka asui tyttöystävänsä Riinan kanssa kaksiossa Seinäjoella. Asunto muuttui yhtäkkiä verkkokaupaksi.
– Vaatehuone vallattiin verkkokaupan varastoksi, ja varastoa oli myös saunanlauteilla ja olohuoneen nurkassa. Muistan, kuinka kovasti Lasse halusi yrittäjäksi ja mietti, mitä alkaisi tehdä. Oli mahtavaa, kun oma ala löytyi, kuvailee Riina Hattula, 31, joka siihen aikaan opiskeli tradenomiksi.
Lasse kertoo ravanneensa TE-keskuksessa kyselemässä yrittämisestä kaikenlaista. Hänellä oli mielessään Metsolat-sarja ja Erkki Metsola, josta oli tullut eräänlainen esikuva.
– Kun sarja alkoi, olin viisivuotias. Pikkupojan silmissä Erkki vaikutti kovalta yrittäjältä. Olinkin vähän yllättynyt, kun TE-keskuksessa sain kuulla, ettei yrittäminen olekaan ihan sellaista kuin Metsolat-sarjassa, hän nauraa.
Yrittäminen alkoi toiminimenä. 2015 yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi. Nyt tilanne on se, että Ilmajoen Koskenkorvalla toimiva yritys on noussut Kauppalehden Menestyjät -listalla Etelä-Pohjanmaan ykköseksi.
2020 Riina päätti jättää kymmenen vuotta jatkuneen pankkiuransa ja tulla Lassen avuksi yritykseen. Pari meni naimisiin tänä syksynä ja on muuttamassa juuri kahden lapsensa kanssa Riinan kotitilalle, Jouppilan tilalle, jossa tehdään sukupolvenvaihdos. Tästä lähin Lasse hoitaa yrityksen ohella myös viljatilaa.
Varastoa kerrytetty pikkuhiljaa
Mutta mitä kaikkea on tapahtunut tässä välissä? Miten pienestä ja vaatimattomasta verkkokaupasta on kasvanut 12 vuodessa menestyvä yritys, jonka liikevaihto on lähellä kahta miljoonaa euroa?
Ensimmäinen versio verkkokaupasta toimi siten, että Lasse lähetti jokaiselle tilaajalle sähköpostin ja maksutiedot. Vasta kun maksu oli tullut tilille, hän tilasi tavaran.
– Verkkokauppa ei ollut niin suosittua kuin nykyään, eikä silloin oikein edes uskallettu tilata netistä. Suomalaiset tavarantoimittajat ihmettelivät ja pitivät pahana, kun yrityksellä ei ollut kivijalkakauppaa. Tosi nopeasti on tilanne kääntynyt aivan toisinpäin: tavarantoimittajat pitävät verkkokauppaa jo oletuksena, ja asiakkaiden vaatimustasokin on aivan eri kuin 12 vuotta sitten.
Hän kerrytti varastoa pikkuhiljaa. Tällä hetkellä verkkokaupassa on noin 8500 artikkelia, joista noin 6000 löytyy omasta varastosta heti.
Varastototilaa oli syyskuun alussa noin 1400 neliötä kolmessa eri osoitteessa, mutta nyt varasto on keskitetty kahteen paikkaan, sillä Jouppilan tilalla on isot tilat verkkokaupan tuotteille.
Tuotteiden ostaminen Tuning Design net Oy:n verkkokaupasta on yhtä helppoa, nopeaa ja automaattista kuin minkä tahansa ison, tunnetun kaupan sivuilta. Maksu- ja toimitustavoissa on monia vaihtoehtoja.
Uusia ideoita Riinalta
Yritys työllistää Riinan ja Lassen lisäksi kaksi henkilöä varastolla ja pakkaamossa. Työt on jaettu siten, että Lasse johtaa yritystä ja on esimiehenä työntekijöille sekä huolehtii ulkomaantilauksista. Riinan työt konttorissa lisääntyvät sitä mukaa, kun hän ottaa tehtäviä haltuunsa.
– Riinalta on tullut paljon uusia ideoita, kiittää Lasse, joka ei aiemmin ole ehtinyt työn tuoksinassa juurikaan kehittää uusia menetelmiä ja käytäntöjä. Riina taas on työskennellyt isossa organisaatiossa ja nähnyt, miten asioita kannattaa tehdä, kertoo Lasse.
– Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille. Siinä on ollut opettelemista, hän myöntää.
Yritys ei missään vaiheessa ole tähdännyt menestyjät-listoille, mutta hyvin tehty työ on tuottanut tulosta. Kasvustepit ovat olleet isoja, jopa 40 prosenttia vuodessa. Kasvua on tullut oman varaston ja tuotevalikoiman laajenemisen myötä.
– Henkseleitä ei ole paukuteltu, eikä koskaan ole pidetty itsestään selvänä, että tilauksia tulee entiseen malliin. On myös eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia. Itselle ei ole maksettu paljon palkkaa, tiivistää Riina menestyksen salaisuuden.
Lasse taas toteaa 2000-luvun lopun olleen otollinen aika perustaa verkkokauppaan erikoistunut yritys.
Kilpailussa pärjää hyvällä palvelulla
– Meillä on kilpailijoita myös Kiinassa ja Saksassa, ja meidän on pärjättävä isoille ulkomaisille toimittajille. Saamme palautetta meidän nopeista toimituksesta, kilpailukykyisistä hinnoista, samoin siitä, että täältä saa neuvoja suomeksi. Suomalainen asiakaspalvelu toimii.
Brexit sekä Kiinasta tilattuihin, alle 25 euron verkko-ostoksiin lisätty tulli ovat parantaneet Tuning Designin kilpailuasemia markkinoilla.
– Yksityiset ovat tilanneet paljon Britanniasta, ja Brexitin myötä tilaukset ovat lisääntyneet meillä. Samoin kävi, kun Kiinan tilauksiin tuli tulli. Meille tullimaksut tulevat entiseen tapaan, eikä meidän tilanne ole muuttunut.
Yritystä kehitetään koko ajan. Jossain vaiheessa Hattulat saattavat suunnata katsetta myös ulkomaanmyyntiin.
– Meillä on kyllä tilaajia jonkin verran ulkomailla. Jos siihen satsaisi enemmän, markkina olisi valtava, Riina tuumaa.
– Niin olisi myös kilpailu, lisää Lasse
Oma autoharrastus on jäänyt viime vuosina hieman taka-alalle, mutta ei kokonaan.
– Jos olen kerennyt, olen tehnyt muutamia autoja ja myynyt niitä firman puolesta. Helpompi on kuitenkin myydä osia kuin autoja.
Tuntuu harrastukselta edelleen
Liikevaihdon ja varaston määrän perusteella Tuning Design net Oy on Suomen suurin pelkkiä tuning-osia myyvä verkkokauppa.
Kun kysyy, missä vaiheessa Hattulat tajusivat, millaisiin mittasuhteisiin yritys voi kasvaa, he katsovat toisiaan ja naurahtavat.
– Ei me tajuta sitä vieläkään. Koko ajan meillä on vähän plan B, sillä ajatellaan, ettei liikevaihto voi tästä enää kasvaa. Ollaan kerätty sukanvarteen ja varauduttu siihen, että kohta kasvu toppaa, sanoo Riina.
– Kun tilintarkastaja kysyi, mitä mieltä nyt olen yrityksestä, vastasin, että tuntuu vähän samalta kuin ennenkin – että tämä on harrastus, jota tehdään opintojen ohessa. Vaikka kokopäivätoimistahan tämä on ja opiskelut on takanapäin.
Tuning Design net Oy
Perustettu 2009
Liikevaihto 1,8 m€
Liiketulos 258.000 €
paketteja/kk 1500
Henkilökuntaa 4
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
On eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia.
Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille.
Autojen tuning-osien verkkokauppaan erikoistunut Tuning Design sai alkunsa vuonna 2009 Lasse Hattulan, 32, harrastuksesta. Nuori autoinsinööriopiskelija tuunasi autoja ja hankki niihin osia ulkomailta. Kun yksi osavalmistaja tiedusteli Lasselta, tietääkö tämä ketään, joka voisi ryhtyä myymään osia Suomessa, nuorimies vastasi empien, että voisi kokeilla itse.
Yrityksellä oli muutaman satasen kassa, jotka Lasse oli saanut säästöön kesätöitä tekemällä.
– En varmaan olisi edes saanut lainaa yrityksen perustamiseen, muistelee Lasse, joka asui tyttöystävänsä Riinan kanssa kaksiossa Seinäjoella. Asunto muuttui yhtäkkiä verkkokaupaksi.
– Vaatehuone vallattiin verkkokaupan varastoksi, ja varastoa oli myös saunanlauteilla ja olohuoneen nurkassa. Muistan, kuinka kovasti Lasse halusi yrittäjäksi ja mietti, mitä alkaisi tehdä. Oli mahtavaa, kun oma ala löytyi, kuvailee Riina Hattula, 31, joka siihen aikaan opiskeli tradenomiksi.
Lasse kertoo ravanneensa TE-keskuksessa kyselemässä yrittämisestä kaikenlaista. Hänellä oli mielessään Metsolat-sarja ja Erkki Metsola, josta oli tullut eräänlainen esikuva.
– Kun sarja alkoi, olin viisivuotias. Pikkupojan silmissä Erkki vaikutti kovalta yrittäjältä. Olinkin vähän yllättynyt, kun TE-keskuksessa sain kuulla, ettei yrittäminen olekaan ihan sellaista kuin Metsolat-sarjassa, hän nauraa.
Yrittäminen alkoi toiminimenä. 2015 yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi. Nyt tilanne on se, että Ilmajoen Koskenkorvalla toimiva yritys on noussut Kauppalehden Menestyjät -listalla Etelä-Pohjanmaan ykköseksi.
2020 Riina päätti jättää kymmenen vuotta jatkuneen pankkiuransa ja tulla Lassen avuksi yritykseen. Pari meni naimisiin tänä syksynä ja on muuttamassa juuri kahden lapsensa kanssa Riinan kotitilalle, Jouppilan tilalle, jossa tehdään sukupolvenvaihdos. Tästä lähin Lasse hoitaa yrityksen ohella myös viljatilaa.
Varastoa kerrytetty pikkuhiljaa
Mutta mitä kaikkea on tapahtunut tässä välissä? Miten pienestä ja vaatimattomasta verkkokaupasta on kasvanut 12 vuodessa menestyvä yritys, jonka liikevaihto on lähellä kahta miljoonaa euroa?
Ensimmäinen versio verkkokaupasta toimi siten, että Lasse lähetti jokaiselle tilaajalle sähköpostin ja maksutiedot. Vasta kun maksu oli tullut tilille, hän tilasi tavaran.
– Verkkokauppa ei ollut niin suosittua kuin nykyään, eikä silloin oikein edes uskallettu tilata netistä. Suomalaiset tavarantoimittajat ihmettelivät ja pitivät pahana, kun yrityksellä ei ollut kivijalkakauppaa. Tosi nopeasti on tilanne kääntynyt aivan toisinpäin: tavarantoimittajat pitävät verkkokauppaa jo oletuksena, ja asiakkaiden vaatimustasokin on aivan eri kuin 12 vuotta sitten.
Hän kerrytti varastoa pikkuhiljaa. Tällä hetkellä verkkokaupassa on noin 8500 artikkelia, joista noin 6000 löytyy omasta varastosta heti.
Varastototilaa oli syyskuun alussa noin 1400 neliötä kolmessa eri osoitteessa, mutta nyt varasto on keskitetty kahteen paikkaan, sillä Jouppilan tilalla on isot tilat verkkokaupan tuotteille.
Tuotteiden ostaminen Tuning Design net Oy:n verkkokaupasta on yhtä helppoa, nopeaa ja automaattista kuin minkä tahansa ison, tunnetun kaupan sivuilta. Maksu- ja toimitustavoissa on monia vaihtoehtoja.
Uusia ideoita Riinalta
Yritys työllistää Riinan ja Lassen lisäksi kaksi henkilöä varastolla ja pakkaamossa. Työt on jaettu siten, että Lasse johtaa yritystä ja on esimiehenä työntekijöille sekä huolehtii ulkomaantilauksista. Riinan työt konttorissa lisääntyvät sitä mukaa, kun hän ottaa tehtäviä haltuunsa.
– Riinalta on tullut paljon uusia ideoita, kiittää Lasse, joka ei aiemmin ole ehtinyt työn tuoksinassa juurikaan kehittää uusia menetelmiä ja käytäntöjä. Riina taas on työskennellyt isossa organisaatiossa ja nähnyt, miten asioita kannattaa tehdä, kertoo Lasse.
– Kun on tehnyt kymmenen vuotta kaiken itse ja omalla tavalla, on vaikeaa delegoida asioita muille. Siinä on ollut opettelemista, hän myöntää.
Yritys ei missään vaiheessa ole tähdännyt menestyjät-listoille, mutta hyvin tehty työ on tuottanut tulosta. Kasvustepit ovat olleet isoja, jopa 40 prosenttia vuodessa. Kasvua on tullut oman varaston ja tuotevalikoiman laajenemisen myötä.
– Henkseleitä ei ole paukuteltu, eikä koskaan ole pidetty itsestään selvänä, että tilauksia tulee entiseen malliin. On myös eletty säästeliäästi, eikä ole otettu lainaa, sillä on haluttu olla omavaraisia. Itselle ei ole maksettu paljon palkkaa, tiivistää Riina menestyksen salaisuuden.
Lasse taas toteaa 2000-luvun lopun olleen otollinen aika perustaa verkkokauppaan erikoistunut yritys.
Kilpailussa pärjää hyvällä palvelulla
– Meillä on kilpailijoita myös Kiinassa ja Saksassa, ja meidän on pärjättävä isoille ulkomaisille toimittajille. Saamme palautetta meidän nopeista toimituksesta, kilpailukykyisistä hinnoista, samoin siitä, että täältä saa neuvoja suomeksi. Suomalainen asiakaspalvelu toimii.
Brexit sekä Kiinasta tilattuihin, alle 25 euron verkko-ostoksiin lisätty tulli ovat parantaneet Tuning Designin kilpailuasemia markkinoilla.
– Yksityiset ovat tilanneet paljon Britanniasta, ja Brexitin myötä tilaukset ovat lisääntyneet meillä. Samoin kävi, kun Kiinan tilauksiin tuli tulli. Meille tullimaksut tulevat entiseen tapaan, eikä meidän tilanne ole muuttunut.
Yritystä kehitetään koko ajan. Jossain vaiheessa Hattulat saattavat suunnata katsetta myös ulkomaanmyyntiin.
– Meillä on kyllä tilaajia jonkin verran ulkomailla. Jos siihen satsaisi enemmän, markkina olisi valtava, Riina tuumaa.
– Niin olisi myös kilpailu, lisää Lasse
Oma autoharrastus on jäänyt viime vuosina hieman taka-alalle, mutta ei kokonaan.
– Jos olen kerennyt, olen tehnyt muutamia autoja ja myynyt niitä firman puolesta. Helpompi on kuitenkin myydä osia kuin autoja.
Tuntuu harrastukselta edelleen
Liikevaihdon ja varaston määrän perusteella Tuning Design net Oy on Suomen suurin pelkkiä tuning-osia myyvä verkkokauppa.
Kun kysyy, missä vaiheessa Hattulat tajusivat, millaisiin mittasuhteisiin yritys voi kasvaa, he katsovat toisiaan ja naurahtavat.
– Ei me tajuta sitä vieläkään. Koko ajan meillä on vähän plan B, sillä ajatellaan, ettei liikevaihto voi tästä enää kasvaa. Ollaan kerätty sukanvarteen ja varauduttu siihen, että kohta kasvu toppaa, sanoo Riina.
– Kun tilintarkastaja kysyi, mitä mieltä nyt olen yrityksestä, vastasin, että tuntuu vähän samalta kuin ennenkin – että tämä on harrastus, jota tehdään opintojen ohessa. Vaikka kokopäivätoimistahan tämä on ja opiskelut on takanapäin.
Tuning Design net Oy
Perustettu 2009
Liikevaihto 1,8 m€
Liiketulos 258.000 €
paketteja/kk 1500
Henkilökuntaa 4
Pirjo Latva-Mantila
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi