Maalahden Liha valmistaa muun muassa valmiiksi maustettuja raakapaisteja ja –pihvejä, jotka kuluttaja voi laittaa uuniin tai pannuun sellaisenaan.

Maalahden Lihan yrittäjä: "Kuluttaja määrää tahdin"

04.06. 00:00

0 💬

Jouni Pajuluoma ryhtyi 13 vuotta sitten jatkamaan Maalahden Lihan toimintaa. Lihanjalostamon tuoterepertuaari on vuosien saatossa muuttunut, ja nykyään yritys on erikoistunut tuoreen lihan myyntiin.

Tuotteita valmistetaan alihankintana eri tuotemerkeille, mutta edelleen kaupoista löytyy myös Maalahden Lihan logolla varustettuja herkkuja.

Kuumimpaan sesonkiaikaan Maalahdesta lähtee liikenteeseen yli kymmenen tonnia lihatuotteita viikossa.

Jouni Pajuluoma ostaa raaka-aineen isoilta teurastamoilta. Lihasta valmistetaan muun muassa valmiiksi maustettuja raakapaisteja ja –pihvejä, jotka kuluttaja voi laittaa uuniin tai pannuun sellaisenaan.

– Me tehdään vain sellaisia tuotteita, jotka kelpaavat meille itselle, eli tosi hyvää, mainostaa yrittäjä, joka näki itsessään lihamiehen jo yläasteella. Hän sai opiskelupaikan kokkikoulusta, mutta menikin paikallisen K-kauppaan töihin oppisopimuksella: kauppias oli nähnyt tet-harjoittelijassa potentiaalia.

K-instituutin opintojen ja monien kiinnostavien työtehtävien jälkeen Jouni perusti oman konsulenttitoimiston.

– Sain kohtuuhyvin töitä, ja minulla oli muutama kaverikin hommissa. Siinä sitten tutustuin erääseen myyntipäällikköön, jolla oli makkarapuolen osaamista. Hänen kanssaan suunnittelimme yhteisen firman laittamista, kunnes samaan aikaan luin lehdestä, että maalahtelaisen Gösta Lövmarkin lihasavustamo etsii uutta omistajaa.

Yrityskauppa tehtiin, kun kinkkusesonki oli kuumimmillaan. Sen jälkeen tilat ja systeemit remontoitiin uuteen uskoon.

Jouni Pajuluoma ja Marko Laine tunsivat kaupan ala tarpeet. Tuotteita kehitettiin niin, että ne soveltuivat paremmin kauppoihin. Makkaramestariksi palkattiin kovan luokan osaaja Ari Tulimäki.

Vuonna 2009 Jouni lunasti yrityksen kokonaan omiin nimiinsä.

Makkaroiden valmistus tuli viime vuonna tiensä päähän. Yritys tunnettiin erikoismakkaroistaan, kuten Rankkari-grillimakkarasta, jota tehtiin VPS:n ja Wasa Royalsien peleihin. Myös pesäpallo-otteluissa ja muissa urheilutapahtumissa myytiin maalahtelaista grillimakkaraa.

– Kyllähän se vähän kirpaisi luopua makkaranvalmistuksesta, sillä sen jälkeen ei ole yhtä hyvää makkaraa mistään löytynyt. Itse pitäisi tehdä, lihamies nauraa.

Yrittäjä on matkan varrella oppinut, että kuluttaja on se, joka määrää tahdin.

– Suurin osa kuluttajista kulkee hinnan perässä. Tämän alueen myydyin makkara maksaa 90 senttiä paketti. Makkarassa on lihaa vain 11 prosenttia, mikä todistaa, ettei laadulla ole mitään merkitystä. En osaa tehdä niin huonoa makkaraa, että pystyisin noin halvalla myymään.

– Lähiruuasta hehkuttaminen on pelkkää huulten heiluttelua, sanoo mies, jonka mukaan yrittäminen isojen lihatalojen rinnalla on kovaa peliä.

– Tässä on nähty hyviä ja huonoja vuosia, mutta ihan mukavasti on selvitty. Joka päivä on vaalit: joskus voitetaan ja joskus hävitään. Kyllähän säännöt ja määräykset ovat niin hankalia, että tällaisia pieniä yrityksiä on haihtunut alalta pois.

Uusien tuotteiden ja reseptien kehittelyssä Jouni on haka. Nyt Maalahdessa odotetaan kesää ja grillikautta, joka tietää kovaa kysyntää varsinkin herkkumarinoiduille raakapihveille.

– Kun kelit lämpenevät, täällä lisätään volyymia koneisiin.

Jouni Pajuluoma asuu Vaasan Vähässäkyrössä ja kuuluu Vähänkyrön Yrittäjien hallitukseen.

Pirjo Latva-Mantila



AJANKOHTAISTA

NETTIKYSYMYS

Mikä yrittämisessä on parasta?
vapaus
hyvä toimeentulo
elämäntapa
saan jatkaa vanhempieni työtä
jatkuvat haasteet

KUVAGALLERIA